بلینکن: تحریم‌ های روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ ای با ایران ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ های اعمالی علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ ای با ایران و چشم انداز بازگشت به آن ندارد.
به گزارش وستی پرس، 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، به درخواست اخیر روسیه برای دریافت ضمانتنامه کتبی اشاره کرد.

وی که با شبکه سی‌ بی‌ اس مصاحبه می‌کرد گفت: «تحریم‌ های اعمال شده علیه روسیه و تحریم‌ هایی که اعمال خواهد شد، هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ ای ایران و چشم انداز بازگشت به آن ندارد».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «این چیز ها کاملا متفاوت بوده و به هیچ وجه با یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می‌کنم که بی ربط هستند».

بلینکن گفت: «مسئله بازگشت به توافق است، واضح است که خروج از این توافق یکی از بدترین اشتباه‌ هایی بود که در سال‌ های اخیر انجام شده بود. این موضوع تمام برنامه هسته‌ ای ایران را که در یک جعبه قرار داده بود که به بیرون آورد».

او ادامه داد: «این نیز به نفع روسیه است که صرف نظر از هر چیزی، ایران قادر به ساخت سلاح هسته‌ ای نبوده یا اینکه توانایی تولید سلاح هسته‌ ای در یک دوره زمانی بسیار بسیار کوتاه را نداشته باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا بیان داشت: «این منفعت همچنان باقی خواهد ماند، صرف نظر از اینکه ما در کجای روابط خود با روسیه در نتیجه حمله به اوکراین قرار داریم».

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته نیز اعلام کرد که تحریم‌ های جدید علیه روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ ای با ایران نداشته و نباید بر روی آن تاثیر بگذارد.

این وزارتخانه اعلام داشت: «روسیه نیز منفعت عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ ای دست پیدا نکند».

پیش‌ تر آمریکا گفت که توافق احتمالی در وین نزدیک است، اما چند نقطه اختلاف مانع از توافق شده و زمان در حال اتمام است.

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران با تکرار ارزیابی سایر طرف‌ های مذاکره‌ کننده در وین در هفته‌ های اخیر، گفت: «مذاکره‌ کنندگان در وین پیشرفت قابل توجهی داشته‌ اند».

وی افزود: «ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار هنوز حل نشده باقی مانده است. توافقی نخواهیم داشت مگر این که مسائل باقیمانده را به سرعت حل کنیم».

او در ادامه با انداختن توپ در زمین ایران گفت: «با این حال، اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید در عرض چند روز به درک بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2348