اعلام آمادگی ایران نسبت به توسعه همکاری های لجستیکی و حمل و نقل ریلی با روسیه

به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل می‌شود، ایران آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می‌کند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از فرینا، نشست مشترک فعالسازی کریدور بین المللی شمال - جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه، روز چهارشنبه، 7 مهر، به منظور ارائه راهکار ها و پیشنهادات طرفین ایرانی و روسی به جهت تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال - جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریع تر بندر کاسپین با حضور سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع روند راه اندازی کریدور شمال - جنوب گفت: «با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی و امنیتی می‌توانیم در کنار هم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاری ها را پوشش دهیم».

وی به ظرفیت های حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: «با کمک ظرفیت های موجود در حوزه بندری می‌توانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو ـ رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت ـ کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم».

سعید محمد اظهار داشت: «پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود».

علی اوسط اکبری مقدم مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست به ظرفیت ها و امکانات موجود در دو بندر انزلی و کاسپین اشاره کرد و گفت: «با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل می‌شود، آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام می‌کنیم».

سید جلیل جلالی فر عضو هیئت مدیره اتاق ایران ـ روسیه نیز در این نشست گفت: «خوشبختانه دولت های ایران و روسیه مصمم به توسعه همکاری های اقتصادی و فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب هستند. در طی 4 سال گذشته منطقه آزاد انزلی در این خصوص همکاری های گسترده ای انجام داده است».

در این نشست مدیران اقتصادی بخش های دولتی روسیه نیز با استقبال از طرح های ارائه شده از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بر لزوم ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه، توسعه همکاری ها میان ذی نفعان کریدور به ویژه هندوستان، کاهش هزینه های حمل و نقل و بوروکراسی اداری، بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری در چهار چوب مناطق آزاد دو کشور تأکید و بر عزم جدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منظور توسعه فعالیت ها در کریدور شمال ـ جنوب تصریح کردند.

گفتنی است؛ در پایان این نشست علی اوسط اکبری مقدم مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و سرگی میلوشکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه نیز به عنوان نماینده کشور روسیه برای تشکیل کارگروه مشترک کریدور شمال ـ جنوب انتخاب شدند.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1624