مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور راه آهن رشت- آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل میکند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک با همتای روسی خود از طریق ویدئو کنفرانس جهت تکمیل هرچه سریعتر راهآهن رشت- آستارا به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب بحث و گفتوگو کرد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در اجلاس ۲+۶ که در ماه گذشته در تهران برگزار شد، هدف نهایی این اجلاس، ترانزیت ۲۰ میلیون تن در سال با کشورهای آسیای مرکزی در برنامه کاری کشور ایران قرار گرفت.
28 تیر ماه رئیس جمهور روسیه در راس هیئت بلند پایهای برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو "روند صلح آستانه" وارد تهران شد. با توجه به ویژگی این رویداد، محور گفتگوهای صورت گرفته، کثرت تماس مقامات دو کشور و وضعیت ژئوپلیتیک بوجود آمده در جهان ضرورت تحلیل موضوع همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.
نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه و هند شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی از ایستگاه چخوف روسیه به مقصد بندر ناواشوا هند از طریق مرز ریلی سرخس ۲۱ تیر وارد ایران شد و سیر خود از مسیر کریدور شمال-جنوب را آغاز و از طریق بندرعباس مسیر آبی را تا بندر هند ادامه خواهد داد.
به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل میشود، ایران آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام میکند.
توافقنامه همکاری دو جانبه سازمان منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی سن پترزبورگ با هدف توسعه همکاری ها در بستر کریدور شمال جنوب به امضای رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی و معاون دبیر کل منطقه ویژه اقتصادی سن پترزبورگ رسید.
به گفته سید ابراهیم رئیسی، سطح فعلی روابط اقتصادی تهران و تاشکند هم سطح روابط سیاسی دو کشور نیست و جمهوری اسلامی ایران علاقمند است روابط اقتصادی با ازبکستان را در چهار چوب گسترش مناسبات با همسایگان بیش از پیش گسترش دهد.