بگفته معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی، تهران تفاهمنامه پیشنهادی خود را برای تعیین نحوه مشارکت و سرمایهگذاری روسیه در پروژه ریلی رشت- آستارا ارائه کرده است.
بنظر می رسد یکی از اهداف مورد نظر رقبای اقتصادی و دشمنان سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد حس ناامنی در مسیرهای حملونقل بویژه در موضوع ظرفیتهای ترانزیتی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب است.
طبق گزارش مقامات راهآهن ایران دومین قطار ترانزیتی روسیه از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب وارد ایران شد و پس انتقال به بندر عباس محموله آن از طریق خطوط دریایی راهی هند و آفریقای جنوبی خواهد شد.
با توجه به احتمال سرعت گرفتن پروژههای ریلی به دلیل تحولات ژئوپلیتیک و در جهت تامین مسیرهای جدید حملونقل، روسیه می تواند 1.5 میلیارد دلار در طرحهای راهآهن ایران سرمایهگذاری داشته باشد.
به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به اینکه تا پایان سال جاری منطقه آزاد انزلی به مسیر ریل سراسری کشور متصل میشود، ایران آمادگی خود را نسبت به توسعه همکاری های دو جانبه با طرف روس در زمینه لجستیک و بخش حمل و نقل ریلی اعلام میکند.