فعالسازی کریدور شمال - جنوب، بهترین راه برای توسعه روابط ایران و روسیه است
به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل منطقه آزاد چابهار، امیر مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: «با توجه به عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال – جنوب، سال آینده میتواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد».
نشست مشترک امیر مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و اُلگ ساو چنکو، نائب رییس دومای روسیه با هدف بررسی راهکارهای فعالسازی کریدور بینالمللی شمال – جنوب در راستای استفاده از موقعیت ویژه چابهار برای دسترسی به بازارها، روز پنج شنبه، 19 آبان، به میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این دیدار با تاکید بر پیشرفت کریدور بینالمللی شمال – جنوب گفت: «برای توسعه ارتباطات ایران و روسیه محورهای مختلفی وجود دارد که بهترین آن در شرایط فعلی می تواند فعال سازی این کریدور باشد. ما توانستیم به صورت آزمایشی چند کالا را از هندوستان به سمت ایران و سپس به سمت روسیه حرکت دهیم اما اکنون این پرسش مطرح است که چرا این فرآیند متوقف شد».
مقدم با بیان این که ایران موافق تشکیل کمیته برای اصلاح و بهبود قوانین، تسهیل روابط و سرعت بخشیدن در حمل و نقل است، اظهار کرد: «دیدگاه طرف ایرانی و روسی برای توسعه کریدور شمال – جنوب به یکدیگر نزدیک است».
وی اضافه کرد: «پیام صحبتها در این نشست، نشانگر عزم جدی برای کار سریع و به موقع است. ما هم برای تحقق این خواسته عزم جدی داریم و زمان نیز برایمان بسیار اهمیت دارد بنابراین منطقه آزاد چابهار با استفاده از پتانسیل دبیرخانه تهران و هماهنگیهایی که در سطح منطقه صورت خواهد گرفت، تلاش می کند تا مسیر کریدور شمال – جنوب با سرعت بیشتر عملیاتی شود».
سال آینده میتواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: «شاید لازم باشد در سطح دیگری از جلسات میزان ترانزیت به لحاظ حجم را بدانیم تا زیرساختها و قوانین را متناسب با این هدفگذاری کمی پیش ببریم. این جلسات باید ادامه داشته باشد و از امروز شما را به عنوان یک شریک تجاری موفق در کنار خود میدانیم و آمادگی داریم میزان همکاریها را گسترش دهیم».
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه با بیان اینکه به تصمیمات مشترک تکیه میکنیم، ادامه داد: «ایجاد این اتحادیه باید توسط وزرای توسعه اقتصادی دو کشور پشتیبانی شود و یا امکان دارد به امضای روسای دولتها برسد. در هر صورت باید به ما کمک کنند تا محدودیتها رفع شود».
«سازماندهی ترانسفر تکنولوژیهاست» موضوع مورد اهمیت دیگر برای روسیه بود که میلوشکین با اشاره به آن گفت: «جستجوی تکنولوژی ها در روسیه وجود ندارد و باید انتقال آن به روسیه انجام شود. موضوع دیگر، ایجاد کارگاه باری برای رشد کسب و کارها و آشنایی با بازارهاست که مرکز آن منطقه آزاد چابهار خواهد بود».
وی تصریح کرد: «اهداف این اتحادیه در حال حاضر توسعه کریدور شمال - جنوب، انتقال تکنولوژی و ایجاد کارگاه باری است که ممکن است در آینده بیشتر شود. مساله لجستیک بسیار مهم است زیرا موارد دیگر به آن بستگی دارد و در مجموع ایجاد اتحادیه مناسبترین شکل برای اجرای پروژه است».
اضافه شدن دو منطقه آزاد هند به اتحادیه مشترک مناطق آزاد
وی در ادامه صحبت های خود با بیان این که مذاکرات ادامه خواهد داشت و احتمال دارد در آینده دو منطقه آزاد در هند به این اتحادیه اضافه شود، درباره طرح توسعهای اتحادیه یا شورای مشترک مناطق آزاد بین روسیه، ایران و هند گفت: «در مرحله نخست اتحادیه بین دو منطقه آزاد روسیه در مسکو و آستراخان ایجاد و آن را به عنوان سازمان بینالمللی ثبت میکنیم».
پیش از آن اسناد را با شما هماهنگ کرده و سپس وارد اتحادیه یا شورا در دو منطقه آزاد انزلی و چابهار میشویم. این 4 منطقه با حقوق مساوی فعالیت خود را آغاز میکنند. مکان هماهنگی ایجاد میشود و تعامل پیوسته بین روسا وجود خواهد داشت و به دولتها گزارش میدهیم. در ادامه پست های دیگری ایجاد میکنیم که به عنوان اپراتور واحد کریدور شمال - جنوب فعالیت کنند».
وی اضافه کرد: «زیرساخت برای کریدور وجود دارد که میتواند بهتر شود و ما روی آن کار میکنیم. باید رفتار واحد داشته باشیم تا حمل و نقل در کریدور صورت گیرد. احتمال دارد در آینده دو منطقه آزاد در هندوستان به آن اضافه شود که در این صورت یک سیستم لجستیک ایجاد میکنیم و اهداف را پیش میبریم. هر شش منطقه آزاد حقوق مساوی خواهند داشت».