اختصاصی "وستی پرس"

کالیوژنی: عدم تکمیل رژیم حقوقی مانع از توسعه حمل‌ونقل در دریای خزر نمی شود

دیپلمات با سابقه روسیه معتقد است که عدم تکمیل رژیم حقوقی مانع از توسعه حمل‌ونقل در دریای خزر نمی شود ضمن اینکه تکمیل این رژیم که حکم قانون اساسی را برای دریای خزر دارد بسیار مهم و ضروری است.

ویکتور کالیوژنی، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه اسبق رئیس جمهور فدراسیون روسیه در امور دریای خزر در گفتگو با پایگاه خبری-تحلیلی "وستی پرس" با اشاره به اهمیت نهایی شدن رژیم حقوقی دریای خزر گفت: "فقدان رژیم حقوقی دریای خزر مانع از اقدامات خوب نهادها و ارگان‌های تخصصی می شود که باید برای حل تمامی مشکلات موجود در دریای خزر اتخاذ شوند".

وی با تشبیه رژیم حقوقی دریای خزر به قانون اساسی یک کشور افزود: "مسلما ما به رژیم حقوقی دریای خزر احتیاج داریم. این رژیم باید ساخته شود، خلق شود. متاسفانه روند ایجاد این رژیم در سال 2004 متوقف شد و به همین خاطر امروزه ما با مشکلات فراوانی روبرو هستیم".

نماینده اسبق پوتین در امور دریای خزر با اشاره به ضرورت حل‌وفصل مشکلات باقی مانده بر سر راه نهایی شدن رژیم حقوقی دریای خزر گفت: "باید توجه داشت که مبنای راه‌حل همه مسائل موضوعات اقتصادی می باشد. لذا بنظر من برای جستجوی راه‌حل باید از اقتصاد و مسائل اقتصادی کمک گرفت".

وی با تاکید بر اینکه عدم تکمیل سند رژیم حقوقی دریای خزر مانع از توسعه حمل‌ونقل نمی شود گفت: "به نظر من دلیل اصلی عدم رونق بخش حمل‌ونقل دریای خزر این است که شخص و ارگان مناسبی برای تصدی موضوع انتخاب نشده است".

کالیوژنی با اشاره به اینکه اهداف آمریکا در منطقه در زمان‌های مختلف تغییر می کند اما با این وجود موضع آمریکا همواره مخرب است تاکید کرد: "آمریکایی‌های جایی در دریای خزر ندارند. دریای خزر متعلق به 5 کشور ساحلی است و هیچ کشور دیگری در این منطقه جایی ندارد"./

لینک کانال تلگرام "وستی پرس" لینک صفحه اینستاگرام "وستی پرس"

 

شناسه: 2699