ابراهیم رضایی: توافقاتی که در این سفر امضا شد اگر به مرحله اجرا برسد تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خنثی‌ سازی تحریم‌ ها خواهد داشت

به گفته رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه توافقاتی که در این سفر امضا شد اگر به مرحله اجرا برسد تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خنثی‌ سازی تحریم‌ ها خواهد داشت.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی - پارلمانی ایران و روسیه، در مورد توافقات انجام شده در روسیه گفت: «برای توسعه میادین نفتی به توافقات خوبی با روسیه دست یافتیم».

وی افزود: «وزیر نفت، رییس کمیسیون مشترک دو کشور ایران و روسیه است و در راستای انعقاد این توافقنامه تلاش زیادی انجام داد».

رضایی خاطر نشان ساخت: «در حوزه پولی و بانکی هم مذاکرات موفقی برای شکست انحصار دلار و حذف دلار از مبادلات اقتصادی دو کشور انجام شد».

به گفته رضایی امسال حجم تجارت ایران و روسیه حدود ۴ میلیارد دلار بود. ابراهیم رضایی اعلام کرد: «در این سفر توافق شد سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد».

وی یادآور شد: «برای تبادل محصولات کشاورزی هم توافق خوبی در این سفر امضا شد. ایران در حال حاضر در حوزه میوه و سبزیجات صادرات خوبی به روسیه دارد و وارد کننده گندم از روسیه است. مقرر شد در برابر صادرات محصولات کشاورزی به روسیه نیازمندی‌ هایمان همچون گندم را از این کشور تامین کنیم».

رضایی ادامه داد: «در حوزه حمل و نقل نیز مذاکرات مفصلی با مقامات روسی صورت گرفت. اتصال کریدور شمال به جنوب موضوع مهمی بود. ارتباط خلیج‌ فارس به اروپا باید از طریق ایران انجام شود. راه زمینی و ریلی این کریدور هر چه زودتر باید تکمیل شود».

به گفته رضایی در حوزه حمل و نقل دریایی نیز توافقاتی صورت گرفت. بهترین، امن‌ ترین و ارزان‌ ترین مسیر ارتباط ایران و روسیه مسیر دریایی است که نیازی به عبور از هیچ کشور ثالثی نیست به این منظور باید اسکله‌ های مناسبی در دو کشور به خصوص در ایران برای پهلوگیری کشتی‌ های رورو ساخته شود. باید زیر ساخت‌ های لازم در این زمینه تامین شود، تامین کشتی‌ های رورو برای تردد و حمل و نقل در دریای خزر ضروری است، تعداد زیادی کامیون به این کشتی‌ ها وارد شده و مستقیما به روسیه می‌روند. در کشور های مسیر تبادلات به روسیه در سال‌ های اخیر دچار مشکلاتی بودیم که با این اقدام همه موانع از بین می‌رود. در این زمینه بنده به همراه وزیر امور خارجه مذاکرات خوبی با رییس کمیته روابط بین‌ الملل دومای روسیه داشتم که این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه درباره اینکه آیا این توافقات در کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت تاثیرات اقتصادی خواهد داشت گفت: «توافقاتی که در این سفر امضا شد اگر به مرحله اجرا برسد تاثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خنثی‌ سازی تحریم‌ ها خواهد داشت. در حال حاضر ایران به صورت موقت توافقنامه‌ ای با اوراسیا دارد در صورتی که عضو دائم اوراسیا شویم، می‌توانیم از معافیت‌ ها و امتیازات این اتحادیه بزرگ تجاری منتفع شویم. سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار حجم مبادلات اتحادیه اوراسیا است که اگر فقط ۱۰ درصد بازار این مبادلات در اختیار ایران قرار گیرد، سالانه ۲۰ میلیارد دلار مبادله تجاری نصیب ایران خواهد شد».

او افزود: «در این سفر رییس جمهور مذاکرات مهمی در این موضوع داشت، بنده هم در سفری که شهریور ماه به روسیه داشتم با وزیر اقتصاد اوراسیا مذاکراتی انجام دادم. آنها نیز از افزایش مبادلات با ایران استقبال می‌کردند اما ساز و کاری دارد که باید طی شود».

باید موافقتنامه عضویت ایران در اوراسیا به مجلس ارسال شده و به تصویب برسد تا دولت بتواند برای عضویت دائم در اوراسیا مذاکره کند.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2079