ناآرامی‌های زاهدان و نقش راهبردی بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب

بنظر می رسد یکی از اهداف مورد نظر رقبای اقتصادی و دشمنان سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد حس ناامنی در مسیرهای حمل‌ونقل بویژه در موضوع ظرفیت‌های ترانزیتی ایران در مسیر کریدور شمال-جنوب است.   
به گزارش وستی پرس، 

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تشریح تلاش کشورهای خارجی در ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی در ایران به نقش ایران در مسائل متعدد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: "ثبات و امنیت منطقه سیستان‌و‌بلوچستان تاثیر غیرقابل انکاری بر کریدور ترانزیتی روسیه-هند دارد و نمی‌شود تحولات این منطقه را بدون در نظر گرفتن این مسئله تحلیل کرد".

شاکری گفت: "معنی صحبت من این نیست که اتفاقات اخیر حتما و صرفا یک توطئه از طرف خارج از کشور است اما این معنی وجود دارد که طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با درنظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود".

این اقتصاددان در تشریح اهمیت نقش ایران در کریدور شمال-جنوب و ترانزیت بین‌المللی کالا گفت: "کریدور ترانزیتی روسیه-هند تا پیش از این یک کریدور اقتصادی کم اهمیت بود اما در حال حاضر با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و بسته شدن مسیر غرب برای روس‌ها یک اهمیت قابل توجه پیدا کرده است".

وی با اشاره به نقش کلیدی بندر چابهار در مسیر کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب افزود: "با پررنگ شدن کریدور روسیه-هند معنای استراتژیک بودن چابهار بسیار تغییر کرده است و ناگهان شعله‌ور شدن ناآرامی در سیستان‌وبلوچستان در این سناریو بسیار نقش ویژه‌ای دارد".

شاکری تاکید کرد: "هند همواره به دنبال ایجاد تعادل در فرآیند دیپلماسی خود است و با فعال شدن کریدور روسیه-هند، می‌تواند ابزاری برای اخذ امتیاز از طرف مقابل برای برقراری این تعادل استفاده کند".

پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه نقش ایران در کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب که امکان حمل و ترانزیت کالا از منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به روسیه و اروپا را فراهم می کند دوچندان شده است. بندر چابهار واقع در استان سیستان‌وبلوچستان جایگاه راهبردی در مسیر کریدور مذکور دارد.

شناسه: 3501