بررسی جامع تحولات در 169-امین روز جنگ اوکراین

پس از گذشت 169 روز از زمان آغاز عملیات روسیه و جنگ در اوکراین شاهد پیشروی کند نیروهای روسیه به همراه نیروهای لوگانسک و دانتسک در مناطق شرق اوکراین هستیم. از سوی دیگر همچنین شاهد ادامه استقرار نیروهای روسیه در نیروگاه هسته‌‍ای زاپاروژیا که در عمق خاک اوکراین قرار دارد هستیم. از سوی دیگر در سطح بین‌المللی شاهد ادامه رویارویی روسیه و غرب هستیم.  
به گزارش وستی پرس، 

از اخرین تحولاتی که در میدان عملیات نظامی در اوکراین رخ داده و باعث بوجود آمدن سئوال زیادی است حادثه انفجار انبار مهمات در پایگاه هوایی روسیه در جزیره کریمه است. سئوال اصلی: حادثه یا خراب‌کاری؟ 

روز سه شنبه، 18 مرداد، رسانه ‌ها و شبکه ‌های اجتماعی روسیه و اوکراین خبر و تصاویر مبنی بر آتش‌سوزی و سپس انفجارهای مهیب از پایگاه هوایی "ساکی" روسیه واقع در منطقه "ساک" نزدیک شهر نوافیودوروفکا در جزیره کریمه منتشر کردند.

در نتیجه انفجارهای مهیب تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی مناطق اطراف دچار خسارت شدند و حدود 13 نفر از ساکنین شهر آسیب دیدند. تا به امروز حدود 150 نفر از مالکین خانه‌های مسکونی از مقامات محلی درخواست جبران خسارت کردند.

پس از انتشار تصاویر ماهواره ‌ای پایگاه "ساکی" قبل و بعد از حادثه (تصاویر مربوط به انتهای ویدئوی حاضر) و بررسی آنها مشخص شد که بخش زیادی از تجهیزات و جنگنده هایی که در فرودگاه مستقر بودند منجمله بمب‌افکن سوخو 24 و جنگنده چندمنظوره سوخو 30 دچار آسیب و منهدم شدند.

امروزه جنگ اوکراین را می توان به دو جبهه تقسیم کرد:

  • جبهه مربوط به مناطق شرق و دانتسک است که مربوط به دریگری نیروهای متحد (نیروهای روسیه، دانتسک و لوگانسک) از یک سوء و نیروهای اوکراینی از سوی دیگر می باشد. در واقع درگیری در این منطقه در راستای اهدافی است که روسیه از ابتدای جنگ اعلام کرده است و به آزادسازی جمهوری لوگانسک و جمهوری دانتسک معروف است.
  • جبهه دوم مربوط به پیشروی روسیه در عمق خاک اوکراین و در دو محور شمال-شرق (شهر خارکوف) و جنوب (شهر خرسون) است.

استقرار نیروهای مسلح روسیه در تاسیسات و مناطق راهبردی در عمق خاک اوکراین همچنان محل بررسی است. در اینجا لازم است به چند نکته اشاره داشته باشیم و آن اینکه در طول جنگ اوکراین روس‌ها از همان ابتدا چند منطقه راهبردی را در عمق خاک اوکراین تصرف و در آنجا مستقر شدند. این مناطق شامل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا و استان کی‌یف و حومه پایتخت اوکراین بود. اما با گذشت زمان و به دلایل مختلف روس‌ها از برخی از این مناطق عقب‌نشینی کردند.

از دیگر مواردی که در تحولات اوکراین باید به آن اشاره کرد برنامه و اقدامات روسیه در مناطق تحت تصرف خودش است. در مناطقی که روس‌ها توانستند تصرف بکنند فعالیت‌های اقتصادی و بازسازی آغاز شده است. همچنین در این مناطق شاهد صدور پاسپورت و تابعیت روسیه توسط مقامات محلی هستیم.

در خصوص کمک‌هایی که غرب به اوکراین برای مقابله با روسیه می کند جای تامل زیادی دارد. در واقع این کمک‌ها با وجود اینکه زیاد است و تحویل تجهیزات و ادوات نظامی را هم بدنبال دارد ولی قادر به تغییر موازنه قدرت در میدان جنگ نیست. سئوالی که مطرح می شود این است که هدف غرب از این کمک‌ها چیست و روس‌ها تا چه حدی قصد دارد جنگ را ادامه دهد؟ آیا تحریم‌های غرب در نهایت فشار لازم را بر کرملین اعمال خواهد کرد یا کمبود و گرانی حامل‌های انرژی با نزدیک شدن فصل سرمازود تر به نتیجه رسیده و غرب را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

از دیگر مسائلی که امروزه در تحولات اوکراین مهم و قابل توجه به نظر می رسد وضعیت موجود در سواحل دریای سیاه و کنترل طرفین بر آن است. فرمانده ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه 6 مرداد اعلام کرد که روسیه کنترل کامل بر سواحل دریای آزوف و شمال-غرب دریای سیاه را بدست آورده است. سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا روسیه قصد پیشروی در امتداد سواحل شمال و شمال-شرق دریای سیاه را دارد؟ توافق غلات چه تاثیری بر روند پیشروی روس‌ها در این محور دارد؟

تحلیل و بررسی جامع تحولات اوکراین را می توانید در ویدئوی زیر ملاحظه کنید.

لینک کانال تلگرام "وستی پرس" لینک صفحه اینستاگرام "وستی پرس"

 


بررسی جامع تحولات در 169-امین روز جنگ اوکراین | دانلود

شناسه: 2941