دیپلمات روس: عصر همکاری با غرب به پایان رسیده است

مقام وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که عصر همکاری سازنده مسکو با غرب بدون شانس برای ‌بازگشت به پایان رسیده است.
به گزارش وستی پرس، 

آلکسی دابرینین، مدیر دپارتمان برنامه‌های سیاست خارجی وزارت امورخارجه روسیه معتقد است که تحولات امروز اهمیت تاریخی دارد و عملیات نظامی روسیه به نقطه عطفی در ایجاد نظم نوین جهانی تبدیل شده است.

وی در مقاله خود تحت عنوان "درس‌های تاریخ و چشم انداز آینده: تاملی در سیاست خارجی روسیه" که در مجله "مِژدونارودنایا ژیزن" (حیات بین‌الملل) منتشر شده است با تشبیه وضعیت کنونی پیرامون تحولات اوکراین با اقدامات روسیه در دوره های مختلف از تاریخ این کشور در مقابله با تهاجم نیروهای خارجی به پیش بینی روند حوادث پرداخته است.

در مقاله مقام وزارت خارجه روسیه آمده است: "علی‌رغم مدت زمان ادامه و نتیجه عملیات ویژه نظامی، از همین الان می توان گفت که تاریخ سی ساله روابط با غرب که در کل سازنده بود ولی بدون مشکل نبود، بصورت غیر قابل بازگشت به پایان رسیده است".

به عقیده دابرینین الان مقامات روسیه این فرصت را بدست آورده‌اند تا بطور کامل از توهمات خود رهایی یافته و از چهارچوب پارادایم "تصرف دوستانه" که هر بار از سال 1992 تا به امروز توسط غربی‌ها تحمیل میشد بیرون بیایند.

وی در مقاله خود تاکید می کند: "مشخص است که بازگشت به وضعیت پیش از 24 فوریه (5 اسفند 1400 – زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین – وپ) در روابط با کشورهای آمریکای شمالی و اروپا در کار نخواهد بود".

دیپلمات روس با اشاره به اینکه روسیه وارد مرحله شدید رویاروی با ائتلاف تهاجمی کشورهای غیر دوست به رهبری ایالات متحده آمریکا شده است افزود: "هدف دشمن تحمیل شکست راهبردی به کشور ما (روسیه – وپ) و حذف آن به عنوان رقیب ژئوپلیتیک است".

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد مراکز قدرت مستقل نوشت: "بریکس نمونه بارز این روند است. البته امروزه بدون شک این روند سرعت زیادی پیدا خواهد کرد بویژه از طریق گسترش سازمان همکاری شانگهای، تقویت کارایی جنبش عدم تعهدها، ایجاد گروه دوستان حامی منشور سازمان ملل متحد و دیگر قالب‌ها".

شناسه: 2899