امیر عبداللهیان از آمادگی ایران برای میزبانی نشست آتی گفتگوهای منطقه ای ۳+۳ خبر داد

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه پس از جنگ قره باغ زمینه همکاریهای منطقه ای فراهم شده است، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست آتی گفتگوهای منطقه ای ۳+۳ خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت وزارت امـــــور خـــــارجــــه جمهوری اسلامــی ایـــــران، در دیدار حسین امیر عبداللهیان وزیر امـــور خارجــــه ج.ا.ا با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که به دعوت همتای ایرانی، روز دوشنبه، ۱۳ تیر، برای دیدار یک روزه به تــــهران سفر کرده است، موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف روابط مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ج.ا.ا در این دیدار با ابراز خرسندی از عبور دو کشور از مرحله سوء تفاهمات متقابل و آغاز مرحله جدید در مناسبات، دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور ظرف ده ماه گذشته و ملاقات و سفرهای متقابل مقام‌های دو کشور و امضاء اسناد متعدد همکاری در زمینه‌های مختلف را نشانگر عمق و دامنه مناسبات دو کشور همسایه و در راستای منافع دو ملت برادر خواند.

امیر عبداللهیان همچنین با استناد به ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و اراده روسای جمهوری دو کشور برای گسترش همکاری‌های فی مابین، بر توسعه بیش از پیش روابط تاکید و ابراز امیدواری کرد در سفر رییس جمهور آذربایجان به تهران در آینده نزدیک گام‌های بلندی در جهت تعمیق مناسبات برداشته شود.

وی حمل و نقل و انرژی را عرصه‌های مهم همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواند و بر اهمیت تکمیل پروژه‌های مشترک سد سازی و بهره برداری از نیروگاه‌های تولید برق بر رود ارس و افزایش همکاریها در حوزه‌های مشترک در دریای خزر تأکید کرد.

او با استناد به روابط تاریخی و پیوندهای فرهنگی و دینی دو ملت بر لزوم احیاء همکاریهای گردشگری در دوره پسا کرونا تاکید کرد و خواستار تسهیل مراودات اتباع دو کشور شد و تصریح کرد بایستی دو ملت به طور محسوس و عینی روند بهبود مناسبات و گسترش همکاری‌های فی مابین را از طریق تسهیل مراوادت مشاهده و احساس نمایند.

وزیر امور خارجه ج.ا.ا در ادامه با ابراز خرسندی از روند حل و فصل مناقشه قره باغ، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مسالمت آمیز مسائل باقیمانده از طریق گفتگو و بر اساس اصول شناخته شده حقوق بین الملل از جمله احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد و همزمان آمادگی ایران را برای مساعدت در این زمینه به ویژه برای حل مسائل انسان دوستانه اعلام کرد.

حسین امیر عبداللهیان در بخش دیگری با تاکید بر اینکه پس از جنگ قره باغ زمینه همکاریهای منطقه ای فراهم شده است، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست آتی گفتگوهای منطقه ای ۳+۳ خبر داد.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به اهتمام کشورش نسبت به مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و ابراز خرسندی از روند گسترش مناسبات، از اراده کشورش در تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های مشترک و طراحی و اجرای پروژه‌های جدید خبر داد و تکمیل و بهره برداری از نیروگاه‌های برق آبی خدا آفرین و قیز قلعه سی را جز اولویت‌های مهم جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین با تأکید بر اهمیت کریدور شمال - جنوب برای آن کشور، از عزم باکو در افزایش ظرفیت این کریدور و تکمیل پروژه‌های ریلی و جاده ای در این زمینه خبر داد.

وی همچنین با بیان اینکه علیرغم محدودیتهای کرونا در سالهای گذشته، حجم مبادلات تجاری فی مابین در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و در شش ماهه اول ۲۰۲۲ نیز از روند افزایشی برخودار است، نسبت به گسترش بیش از پیش آن ابراز امیدواری کرد.

مشارکت شرکتهای ایرانی در بازسازی مناطق اشغالی آزاد شده جمهوری آذربایجان، حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی در شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد تجاری جمهوری آذربایجان، تکمیل و بهره برداری از پل آستارا چای و پروژه اتصال جمهوری آذربایجان به جمهوری خود مختار نخجوان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران از دیگر محورهای گفت و گوی وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار بود.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2717