کاخ سفید: در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اعلام کرد که تحریم‌ های اعمال شده بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت کاخ سفید، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، 16 اسفند به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشینگتن در پاسخ به سوالی درباره درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی از آمریکا درباره توافق هسته ای با توجه به تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین افزود: «ما به همراه روسیه و سایر اعضای ۱+۵ درحال پیشرفت در مذاکرات هستیم».

وی تصریح کرد: «باور نداریم که تحریم های روسیه به هدف مشترک عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ربطی داشته باشد. ما همچنان پیشرفت های زیادی بدست می آوریم. مسلما سخت ترین مسائل در پایان روند مذاکرات مطرح می شوند».

سخنگوی کاخ سفید در مورد موضع آمریکا در ارتباط با تقاضای تضمین های کتبی روسیه در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت های هسته ای ایران و تکرار ادعا های همیشگی، گفت: «ما معتقدیم این تحریم ها هیچ ربطی به هدف مشترک جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای ندارند. ما معتقدیم روسیه نیز نمی خواهد ایران سلاح هسته ای داشته باشد».

گفتنی است، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه، 14 اسفند، در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌ های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشینگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌ و گو ها، حقوق ما در سرمایه‌ گذاری‌ ها و همکاری‌ های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.

سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش با کنایه و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت: «فکر نمی کنم درحال حاضر به جز دونالد ترامپ که ما را از برجام خارج کرد، کسی علاقه داشته باشد که ایران به روند دستیابی خود به سلاح هسته ای ادامه دهد».

جن ساکی با اشاره به حذف روسیه از سوئیفت نیز ایران را مثال زد و گفت: «مانند ایران، حذف سازمان های روسیه از شبکه سوئیفت مرحله ای خواهد بود. ما هیچ گزینه ای را از روی میز برنداشته ایم اما مانند آنچه در مورد ایران انجام داده ایم، با همکاری شرکای اروپایی خود برای حذف روسیه از این شبکه اقدام کرده ایم».

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه سی بی اس افزود: «تحریم های روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ربطی به توافق هسته ای ایران ندارد. آنها به هچ وجه به یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می کنم ارتباطی با توافق هسته ای ایران ندارند».

وزیر امور خارجه دولت بایدن درخواست های روسیه برای تضمین اینکه تحریم های جدید مرتبط با اوکراین بر حقوق مسکو در توافق هسته ای ایران تأثیری نخواهد گذاشت، بی ارتباط دانست.

بلینکن در حالی که از کشور مولداوی در جنوب غرب اوکراین صحبت می کرد، مدعی شد عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای یا نداشتن ظرفیت برای تولید یک سلاح در مدت بسیار کم نه تنها در راستای منافع آمریکا است بلکه روسیه نیز در آن نفع دارد.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2383