جاگاریان: روسیه در شرایطی نیست که از آمریکایی ها اجازه بگیرد با ایران تجارت کند یا نه!

از زمان آغاز همکاری های ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از 15 ماه است که میگذرد و مراجع ذیصلاح دو طرف از افزایش مبادلات تجاری بین دو طرف سخن می گویند. البته در این میان همچنان مشکلات و موانعی وجود دارد که برای رسیدن به حد قابل قبول از همکاری تجاری باید برای رفع آنها اقداماتی صورت بگیرد. خبرنگار "وستی پرس" در حاشیه همایش یک روزه "نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا" که 8 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار شد با لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران از مدعوین این همایش گفتگوی اختصاصی انجام داد.

سئوال: آقای سفیر لطفا بفرمایید که روند توسعه روابط ایران و اتحاد اقتصادی اوراسیا را که بیش از یک سال است آغاز شده، چطور ارزیابی می کنید؟

جواب: خیلی مثبت ارزیابی می کنم. پس از اینکه توافق موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری لازم الاجرا شد حجم مبادلات تجاری ما افزایش یافت، علی رغم وجود پاندمی. در وهله اول صحبت از تجارت با فدراسیون روسیه است.

فکر می کنم بعد از اینکه مذاکرات پس از گذشت سه سال، از سر گرفته شود ما بتوانیم به نتایج بیشتری دست پیدا کنیم.

 

سئوال: در این بین یک مسئله بسیار مهم دیگری هم وجود دارد و آن هم موضوع تحریم ها است. ایران و اوراسیا این قالب از همکاری را به عنوان راهی برای برون رفت از فشار تحریم ها ارزیابی می کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا این امکان همچنان وجود دارد؟

جواب: در وهله اول باید بگویم که ما این تحریم ها را غیر قانونی میدانیم. من قبلا هم به این موضوع اشاره کردم. ما بدون توجه به آمریکایی ها همکاری های خود را ادامه خواهیم داد. البته من می توانم فقط از جانب فدراسیون روسیه اظهار نظر کنم.

مسلما این تحریم ها اثر منفی دارند. اینجا هم تکرار می کنم که ما امیدوار هستیم که دولت جدید آمریکا نه فقط در بخش تحریم ها بلکه در زمینه بازگشت به توافق هسته ای کمی در سیاست های خود تجدید نظر کند. ما در این زمینه کار می کنیم و به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. به نتیجه مثبت امیدوار هستیم و امیدواریم که عقل در نهایت غالب شود.

 

سئوال: در نهایت بفرمایید که بالاخره باید به دولت جدید آمریکا امیدوار بود یا روسیه و ایران راه خود را در راستای توسعه همکاری ها ادامه خواهند داد؟

جواب: اگر عقل غالب شود، کار ما آسانتر خواهد شد. اگر بهر دلیل آنها سیاست قبلی را ادامه دهد، هر چند که من امیدوارم که این اتفاق نخواهد افتاد، در این صورت ما راه خود را ادامه خواهیم داد. آقای لاوروف نیز در دیدار با آقای ظریف گفت: روسیه در شرایطی نیست که از آمریکایی ها اجازه بگیرد با ایران تجارت کند یا نه!

کانال ما را در تلگرام دنبال کنید.

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

شناسه: 135