زمینه‌ های همکاری ایران و روسیه در بخش دانش‌بنیان‌ها در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بررسی شد

شرکت کنندگان وبینار مجازی "بررسی فرصت‌های بازار روسیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان" ضمن آشنایی اجمالی با کشور روسیه در خصوص امکان و زمینه‌های همکاری با این کشور در بخش دانش‌بنیان‌ها تبادل نظر کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، وبینار ExporTech با محور "بررسی فرصت‌های بازار روسیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان" با حضور سیدجلیل جلالی‌فر، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه روز یکشنبه، 23 خرداد، در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

میثم یوسفی، معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ابتدای جلسه ضمن معرفی اجمالی ظرفیت‌های روسیه در تشریح اهداف وبینار گفت: «بزرگترین صادرات ما به روسیه در حوزه محصولات کشاورزی است. به همین منظور این رویداد را برگزار کردیم تا فرصت های صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری بررسی شود».

سید جلیل جلالی‌فر به نوبه خود در این وبینار اظهار داشت: «ایران 15 کشور همسایه دارد که روسیه به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. زیرا این کشور با جمعیتی بالغ بر 145 میلیون نفر و داشتن 14 کشور همسایه در اطراف خود، بازار بزرگی محسوب می‌شود».

جلالی‌فر با استناد به آمار مبادلات تجاری روسیه اظهار داشت: «کشور روسیه به استراتژی همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه خود اعتقاد دارد. به همین جهت ایران میتواند از فضای تحریمی نهایت استفاده را داشته باشد و جزئی از بازار واردات بالغ بر 1100 میلیارد دلاری روسیه باشد و مبلغ 100 میلیارد صادراتی را در حوزه‌های مختلف مانند خدمات فنی و مهندسی، دانش‌بنیان‌ها و غیره هدف‌گذاری کند. با چنین درآمد ارزی، ایران دچار هیچ چالش اقتصادی نخواهد شد».

وی یادآور شد: «روسیه در حوزه دانش بنیان کمتر از ایران رشد داشته اما پذیرش بالایی نسبت به علم و فرآورده‌های علمی و تکنولوژیکی دارد، اما با این وجود کل صادرات ایران به روسیه با یک میانگین یازده ساله، حداکثر 450 میلیون دلار است».

جلالی‌فر با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت حضور دانش‌بنیان‌ها گفت: «ضعف‌های فراوانی در حوزه لجستیک وجود دارد که نیاز به حضور دانش‌بنیان‌ها را ضروری می کند».

وی افزود: «اتاق‌های بازرگانی روسیه، حامی فعالان این کشور در حوزه دانش‌بنیان محسوب می‌شوند. به همین منظور، برنامه‌ریزی برای داشتن کارگروه‌های قوی و فعال درعرصه همکاری‌های مشترک بین پارک علم و فناوری و دانش بنیان‌های ایران با کشور روسیه پیشنهاد می‌شود».

جلالی‌فر با اشاره به ظرفیت بالای منطقه آزاد انزلی گفت: «منطقه آزاد انزلی میتواند یک پایگاه قوی و محکم و حامی بسیار خوبی برای ایجاد و پیوند پارک علم و فناوری و فعالان عرصه دانش‌بنیان باشد. سالهاست در استان‌های شمالی، کارگروه‌های متعددی در بخش‌های مختلف مانند تجارت، لجستیک، دریایی و غیره وجود دارد. این کارگروه پارک علم و فناوری نیز میتواند در کنار این کارگروه‌ها قرار گیرد و نقطه آغازی برای همکاری باشد».

جلالی‌فر به موضوع چشم انداز توسعه همکاری‌های ایران و روسیه پرداخت و افزود: «روسیه، پایه‌گذار اصلی اتحاد اقتصادی اوراسیاست. این اتحادیه در آینده یک قدرت اقتصادی در منطقه و در جهان خواهد بود. به همین منظور در حال تامین زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به این هدف است. یکی از این زیرساخت‌ها کریدور حمل و نقل شمال-جنوب است که این کریدور از قلمرو جذاب جمهوری اسلامی ایران عبور خواهد کرد».

وی در ادامه افزود: «روسیه در استراتژی‌های ژئوپولیتیکی و توسعه اقتصادی خود همکاری با کشورهای حوزه دریای کاسپین و بعد با کشورهایی مثل هند، پاکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقای شرقی، عراق و افغانستان را مورد توجه قرار داده است».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 965