در گفتگو با "وستی پرس"

دروژیلوفسکی: استفاده از ارزهای ملی در تجارت متقابل می تواند راهگشای مشکلات موجود باشد

دانشمند روسی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه استفاده از دلار در تبادلات تجاری دوجانبه کشورها، پیشنهادات خود را برای رفع این مشکل ارائه کرد.
به گزارش وستی پرس، 

سرگئی دروژیلوفسکی، استاد ایرانشناس دانشگاه روابط بین الملل وزارت امورخارجه روسیه در گفتگو با "وستی پرس" در جواب به این سئوال که آیا با وجود تحریم ها و وابستگی بانک ها به سیستم مالی غرب می توان امید به تقویت و توسعه روابط تجاری بین ایران و روسیه داشت، گفت: «به نظر من دو راه حل در این زمینه وجود دارد».

دروژیلوفسکی با اشاره به اینکه 57% تسویه های مالی معاملات بین روسیه و ایران امروزه بر اساس ریال و یا روبل انجام می گیرد، افزود: «راه حل اول، تجارت بر اساس ارزهای ملی است».

وی افزود: «دوما، می توانم به سازوکاری که در زمان شوروی وجود داشت اشاره کنم. سیستم مبادلات بر اساس ارز مفروض مورد قبول همه اعضای آن سیستم».

این دانشمند روس در توضیح سازوکار پیشنهادی گفت: «سیستم، مربوط به شورای مساعدت اقتصادی است که در داخل آن یک واحد ارزی مفروض بود که وجود خارجی نداشت، ولی همه تراکنش های مالی و معاملات بر اساس آن انجام می شد. ارزش آن مشخص بود و همه قیمت گذاری ها بر اساس آن انجام می شد و دیگر نیاز به تبدیل ارز و غیره وجود نداشت».

وی تاکید کرد: «این سیستم بدون سوئیفت کار می کرد».

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 611