در گفتگو با "وستی پرس"

کروپنوف: همگرایی در اوراسیای بزرگ بشدت به روابط ایران و روسیه بستگی دارد

نزدیکی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند سنگ بنای تشکیل اوراسیای بزرگ شود که این منطقه می تواند به منطقه صلح مطلق تبدیل شود.

یوری کروپنوف، کارشناس و تئوریسین معروف روسیه در گفتگو با "وستی پرس" گفت: «هدف از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد اوراسیای بزرگ است و تلاشی است در راستای همبستگی و پیوستگی اقتصادی درون این منطقه بزرگ برای اینکه منافع موجود در این منطقه به قدری به هم تنیده شود که این منطقه به یک منطقه صلح مطلق تبدیل شود و پیوستن ایران به آن باعث غنی شدن منطقه خواهد شد».

کروپنوف با اشاره به بیش از یک سال اجرای موافقتنامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: «طی یکسال گذشته نمی توانست هیج اتفاق بنیادینی صورت بگیرد. ضمن اینکه باید در نظر داشت که امروزه نمیتوان گفت که خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در داخل خودش و در همکاری های بین اعضایش پیشرفت قابل توجه و شایان ذکری داشته است. اما یک اتفاق بسیار مهمی رخ داد و آن این است که ایران رضایت خود را برای مشارکت در فعالیت سازمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز کرده است. چرا که این اتفاق باعث خواهد شد که ما از یک فضای پساشوروی خارج شده و وارد یک مقوله و فضای جدیدی بشویم که از نظر مفهومی و محتوای بسیار غنی خواهد بود».

وی با اشاره نقص های موجود در فعالیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد: «مسلما در این روند نکات منفی را میبینم به خصوص در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کپی برداری بسیار زیادی از ساختار بروکراسی اتحادیه اروپا شده است که این نکته منفی ای است. همچنین بخشی از نارضایتی من این است که تا امروز ما موفق نشده ایم طرح هایی را پیشنهاد دهیم که بتواند تمدن های ایران و روسیه را به هم پیوند دهد و  اوراسیای بزرگ را شکل دهد».

در خصوص طرح های لازم برای تقویت همبستگی در داخل اتحادیه اقتصادی اوراسیا کروپنوف گفت: «در درجه اول طرح های مهمی که می تواند ایجاد همبستگی کند طرح های لجستیک و حمل و نقل است. به طور مثال در دریای خزر و مسیر ها و شریان های حمل و نقل در قفقاز. مسیردیگری که میتوانم به آن اشاره کنم حمل و نقل از طریق آسیای مرکزی یعنی از ساحل شرقی دریای خزر است».

کروپنوف با مهم خواندن روابط بین ایران و روسیه افزود: «همگرایی در اوراسیای بزرگ در درجه اول به شدت بستگی به روسیه و ایران دارد. امیدوارم که اتحادیه اقتصادی اوراسیا سنگ بنای بسیار محکمی در این زمینه باشد. همچنین بدون اتحاد سیاسی و تا حدودی نظامی بین ایران و روسیه چشم انداز ژئوپلیتیکی برای ما و ایران و برای اوراسیای بزرگ وجود ندارد».

وی با اشاره به اینکه اوراسیای بزرگ مسیر سوم توسعه در جهان است افزود: «این حقیقت است که ایران و روسیه باید به دنبال تولید ثروت باشند. اوراسیای بزرگ یک طرح مستقلی است که باید تبدیل شود به قطب و مرکز مستقل ایجاد و تولید ثروت. در 10 الی 20 سال آینده باید به قدری تقویت شود که به طور کلی نظم جهانی را تغییر دهد».

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 498