وزارت امورخارجه روسیه: ایران شریک مهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا است

وزارت امورخارجه روسیه در آستانه سفر سرگئی لاوروف به تهران بیانیه ای را منتشر کرد که در آن با اشاره به موضوعاتی که قرار است در ملاقات با مقامات ایرانی مطرح شوند بر اهمیت تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید شده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه روز سه شنبه، 24 فروردین، طی سفر خود به تهران با همتای ایرانی خود محمد جواب ظریف، حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که در سایت رسمی آن منتشر شده است، آمده است: «در چارچوب سفر  وزیر امورخارجه روسیه در نظر است طیف وسیعی از مسائل روابط دوجانبه در ابعاد سیاسی، تجاری و اقتصادی و فرهنگی و انسانی مورد بررسی قرار بگیرد».

همچنین گفته می شود که طرفین در خصوص مسائل روز عرصه بین الملل با تاکید بر وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک، تلاش های همه جانبه در زمینه مبارزه با تروریسم و اشکال جدید آن تبادل نظر خواهند کرد و همچنین رویکردهای طرفین نسبت به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوریه، یمن، افغانستان و حوزه خلیج فارس را بررسی خواهند کرد.

در بیانیه گفته می شود: «علی رغم پاندمی СОVID-19 و تحریم های غیر قانونی ضد ایرانی، با رضایتمندی شاهد شاخص های مثبت در تجارت متقابل هستیم. در چارچوب ضرورت شکوفایی آتی پتانسیل قابل توجه موجود در این بخش به وضعیت همکاری دوجانبه در بخش حمل و نقل و انرژی از جمله تحقق طرح های کلیدی مشترک در خاک جمهوری اسلامی ایران، توجه خواهد شد».

دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه تمایز روابط روسیه و ایران در روند توسعه بالا و پایدار در همه عرصه ها می باشد می افزاید: «سال جاری مصادف با 20-امین سالگرد امضاء معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است که پایه های اصلی تماس های بین دولت های ما را بر مبنای تساوی حقوق و احترام متقابل و تمایل به مشارکت در تقویت صلح و امنیت بر مبنای حقوق بین الملل، مشخص می کند».

در این بیانیه آمده است: «گفتگوی مبتنی بر اعتماد کامل در سطح عالی برقرار است و وزارتخانه های امورخارجه و دیگر نهاد ها بصورت تنگاتنگ اقدامات خود را هماهنگ می کنند. شورای های امنیت و مجالس همکاری فعال دارند. در تاریخ 26 ژانویه سال 2021 سرگئی لاوروف گفتگو های مفصلی با محمد جواد ظریف که طی سفر کاری در مسکو بسر می برد انجام داد. در تاریخ 21 ژانویه سال جاری دبیران شوراهای امنیت دو کشور گفتگوی تلفنی داشتند. 9-8 فوریه سال جاری به دعوت ولادیمیر والودین، رئیس دومای دولتی، محمد باقر قالیباف، همتای ایرانی اش، در سمت جدید خود اولین سفر خارجی اش را به پایتخت روسیه انجام داد. رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به حضور والتینا ماتویینکو، رئیس شورای فدراسیون پذیرفته شد و با دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه نیکولای پاتروشف ملاقات کرد».

دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید می کند: «ایران شریک مهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. اهمیت زیادی برای مذاکرات جاری این اتحادیه با طرف ایرانی برای رسیدن به امضاء موافقتنامه دائم منطقه تجارت آزاد (جایگزین موافقتنامه موقت که از سال 2019 جاری است) قائل هستیم. این امر، مسلما، به نفع اقتصاد های ما بوده و سهم بسزای در روند های همگرایی کل منطقه اوراسیا خواهد داشت».

در انتهای بیانیه آمده است: «در شرایط ادامه وضعیت دشوار بهداشتی و اپیدمیک در جهان، همکاری عملی مسکو و تهران در مبارزه با COVID-19 ضرورت خود را به اثبات رسانده است. تا به امروز چند محموله حاوی واکسن روسی "اسپوتنیک وی" تحویل ایران داده شده است. انتظار داریم که داروی موثر ملی به دوستان ایرانی کمک کند تا هر چه سریعتر در کشور خود بر ویروس غلبه کنند».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 563