۱۲۰ کالای تولیدی مازندران در سبد خرید روس‌ها

استاندار مازندران به عقد قرارداد با سه شرکت زنجیره ای کشور روسیه در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت:در زمان حاضر شروع تجارت و صادرات ۱۲۰ کالای تولیدی مازندران آغاز شده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در حاشیه کارگروه اقتصادی مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مواد غذایی بخشی از این فروشگاههای کشور روسیه را استان مازندران تامین می کند.

وی با اشاره به فرصت‌سازی‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان با توجه به وجود سه بندر مهم ادامه داد: منطقه آزاد تجاری بخشی از سرزمین‌های اصلی هر کشور است که به لحاظ قوانین تجارت با سایر نقاط کشور تفاوت بسیاری دارد و قلمرو و نواحی آن شامل لنگرها می شود که در مازندران سه بندر مهم از این مزیت برخوردارند.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مناطق آزاد با بهره‌گیری از معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، حذف تشریفات دست و پاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه بیش از پیش استان کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

وی، تنظیم بازار و کالا و حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای را یکی دیگر از مزیت های بزرگ تصویب طرح منطقه آزاد تجاری مازندران عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد تجاری برای ارتقای فعالیت های تجاری و اقتصادی مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشورهای حوزه "سی‌آی‌اس" مزیت های فراوانی رای این استان به همراه دارد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

حسینی پور همچنین توسعه روابط با کشورهای "سی آی اس" به ویژه روسیه را به عنوان سیاست کلان کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه استان مازندران در مرکز ثقل کریدور شمال به جنوب قرار دارد و دارا بودن سه بندر و سه فرودگاه مهم ظرفیت های خاصی ایجاد کرده است تا این استان بتواند در سیاستگذاری جدید کشور نقش منحصر به فردی ایجاد کند.

وی همچنین از گردشگری به عنوان اولویت مهم در نزدیکی میان ۲ ملت روسیه و مازندران نام برد و گفت : در همین راستا روادید گردشگری میان روسیه و این استان برداشته شده و اولین گردشگران روسی بدون روادید به مازندران وارد شدند.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقهه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

شناسه: 4118