صادرات و ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی ۴۵ درصد افزایش یافت

به گفته مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خراسان رضوی، سال گذشته صادرات و ترانزیت کالا از این منطقه ویژه به کشورهای آسیای مرکزی و مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) در مقایسه با سال قبل از آن ۴۵ درصد افزایش داشته است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، محمد رضا کلائی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خراسان رضوی، روز چهارشنبه، ۳۱ فروردین، درگفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: «سال گذشته صادرات و ترانزیت کالا از این منطقه ویژه به کشورهای آسیای مرکزی و مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) در مقایسه با سال قبل از آن ۴۵ درصد افزایش داشته است».

وی افزود: «در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات و ترانزیت کالا از این منطقه ویژه ۲۶۰ هزار تن بود که پارسال با رشد ۴۵ درصدی به ۳۷۵ هزار تن رسیده است».

او گفت: «پارسال میزان صادرات محصولات مختلف تولیدی کشورمان از طریق این منطقه ویژه به ۱۴۵ هزار تن رسید، که ارزشی برابر با ۵۰۰ میلیون دلار داشت».

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از این منطقه گفت: «در سال گذشته رقم ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی و زمینی منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان به ۲۳۰ هزار تن رسید».

وی با اشاره به ظرفیت عظیم لجستیکی ریلی و جاده ای در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: «با همه توان تلاش می کنیم در سال جاری نیز صادرات و ترانزیت در این منطقه را به سه برابر وضعیت موجود ارتقا دهیم».

کلایی ادامه داد: «با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کارآمد و موقعیت منحصر به‌ فرد جغرافیایی، امکانات و زیرساخت ها می توان به صادرات و ترانزیت سه میلیون تن کالا ظرف ۲ سال آینده در سرخس دست یافت».

گفتنی است، پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی و منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان انجام شد.

از تبادلات تجاری یاد شده ۷۳۲ هزار تن مربوط به صادرات، ۱۰۳ هزار تن واردات، ۱.۷ میلیون تن ترانزیت ورودی و ۶۹۵ هزار تن ترانزیت خروجی بوده است.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ۱۰۰ میلیون و ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۷۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار نیز سهم واردات بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جوار نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌ آباد خراسان رضوی واقع است.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که بواسطه همکاری های امنیتی و اقتصادی تشکیل شده اند، در حال حاضر جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی عضو این اتحادیه باقی مانده اند و ترکمنستان از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو همکار به مشارکت خود با کشورهای مستقل مشترک المنافع ادامه داده است.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2492