مسکو بار دیگر اتهامات علیه ایران مبنی بر تامین پهپادهای روسیه را رد کرد

معاون هیئت روسی در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اتهامات آمریکا و متحدانش علیه ایران مبنی بر اینکه ادعا می‌شود هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه ارائه می‌کنند، بر اساس اتهامات بی‌اساس است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از اسپوتنیک، کنستانتین ورونتسوف اظهارات کشورهای غربی در رابطه با تعامل روسیه با ایران و کره شمالی را بی اساس خواند.

ورونتسوف گفت: "زمان آن فرا رسیده است که همکاران آمریکایی و اروپایی ما با دور زدن رویه های تعیین شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، گمانه زنی در مورد ارسال پهپادهای ایران به روسیه و جاهای دیگر را متوقف کنند".

وی اضافه کرد: "ما به ماهیت دور از ذهن، غیرمستند و مغرضانه سیاسی ادعاهای آمریکا و اروپا علیه تهران که مبتنی بر شبهات و ادعاهای بی‌اساس و نتیجه‌گیری‌های غیرقابل قبولی است که به عنوان واقعیت ارائه شده، اشاره می‌کنیم".

به گفته این دیپلمات روس، "هیچکس هنوز شواهد قانع کننده ای از این موضوع ارائه نکرده است."

ورونتسوف تاکید کرد: "تصاویر برخی تجهیزات و لاشه های جمع‌آوری شده توسط ایالات متحده، بریتانیا و بخش‌های اوکراینی آن‌ها حاوی نشانه‌های آشکاری نیست که نشان‌دهنده رابطه با ایران باشد و بر این اساس، نمی‌تواند به عنوان تاییدیه‌ای برای تدارک تهران القی شود".

همانطور که معاون هیئت روسی اظهار داشت، چنین "محصولات اطلاعاتی" هیچ اعتمادی را القا نمی کنند.

وی در پایان تاکید کرد:" اثبات منشأ و صحت شبه شواهد غربی و همچنین این واقعیت که اصلاً در اوکراین جمع آوری شده است و نه در سایر نقاط جهان که ایالات متحده و بریتانیا فعالیت های جمع آوری مدارک خود را انجام می دهند غیرممکن است.

کشورهای غربی بارها مدعی شده‌اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد و تاکید کرده‌اند که چنین انتقالی نقض قطعنامه 2231 برجام است. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این اتهامات را بی‌اساس خواند، زیرا ممنوعیت سلاح در قطعنامه 2231 از 27 مهر 1399 متوقف شد و این بدان معناست که انتقال سلاح به ایران یا از ایران دیگر شامل این قطعنامه نمی‌شود.

بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر 2020 لغو شد. پیش از این، تامین تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر بود.

شناسه: 4117