موضع ج.ا.ا در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل شان است

به گفته امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگاران در حاشیه اجلاس کشورهای دوست‌ منشور ملل متحد، ما با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد... موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل شان است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت وزارت امور خارجه ج.ا.ا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ج.ا.ا، روز شنبه، 14 آبان، در پاسخ به سوال خبرنگاران در حاشیه اجلاس کشورهای دوست‌ منشور ملل متحد گفت: «آقای بایدن پاسخ خودش را در سخنان دیروز آقای دکتر رئیسی دریافت کردند و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان، این موضوع را اصلاح کردند و اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی ندارد».

وی تاکید کرد: «البته بر ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در چهل و سه سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند. آنها با ایران مقتدر و پیشرفته مشکل دارند. این نیت قلبی آنها است. بارها در مذاکرات هسته ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما، رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست؛ بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خودتان در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت ها در منطقه نیستید. برای ما کاملاً روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان و برخی کشورها چه اقداماتی را انجام داده‌اند. آنها این نیت را داشتند، از مدت‌ها پیش گفته بودند که آمریکا «پلان بی» را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در چهل و چند روز گذشته شاهد بودند، همه «پلان بی» یی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند».

امیرعبداللهیان در مورد روابط ایران و روسیه در سطوح دوجانبه و چندجانبه در قالب گروه‌های بریکس و شانگهای خاطر نشان کرد: «نشست دوستان منشور که امروز با حضور حدود هجده تن از معاونین و مقامات ارشد وزارت خارجه کشورهای عضو منشور در تهران برگزار می‌شود، هدف اصلی اش این است که در خصوص مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم های غیر عادلانه برخی از کنشگران غربی، پیام قوی را به جامعه جهانی بدهد».

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «مناسبات ایران و روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. من همین جا مایلم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین، موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده، بخش موشک آن، کاملاً غلط هست. بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم. اما نه برای کاربرد در جنگ اوکراین. ما با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهند. چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم. هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت، اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد».

وی ادامه داد: «علتش این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به‌ طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم به واسطه پهپاد اعمال بکنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید؛ اما بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته من با همکارم وزیر امور خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم که چنانچه مستندی وجود دارد، در اختیار ما قرار بدهند و قرار هست چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، طی روزهای آینده، ما بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات احتمالی آنها مورد بررسی ما قرار گیرد. البته اگر برای ما ثابت بشود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مسأله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما در خصوص جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازل شان است و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه بوده و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد».

شناسه: 3602