کنعانی: مناسبات ج.ا.ا با روسیه مناسبات بسیار متنوع و متکثری است

به گفته ناصر کنعانی مناسبات ج.ا.ا با روسیه مناسبات بسیار متنوع و متکثری است.
به گزارش وستی پرس، 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ج.ا.ا، دوشنبه، 3 مرداد، در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه، درخصوص فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه سفر پوتین به تهران به حمایت تهران از روسیه گفت: «موضع ج.ا.ا در ارتباط با جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها توسط وزیر امور خارجه نیز بیان شده است و ما توضیحات کافی در این خصوص داده‌ایم، ج.ا.ا با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در هر کشوری مخالف است و لازم می‌داند که اختلافات باید از طریق حل و فصل سیاسی حل شود  ارتباط‌ ها و مشورت های مستمر بین طرفین ادامه دارد و هیچ تغییری در موضع ایران در جنگ اوکراین اتفاق نیافته است.

وی خاطر نشان ساخت: «راهکار ج.ا.ا راهکار سیاسی است و ج.ا.ا در کنار یک طرف علیه طرف دیگر قرار نخواهد گرفت. این موضع رسمی و عملی ماست».

کنعانی همچنین در خصوص سیاست منطقه گرایی ج.ا.ا گفت: «ج.ا.ا بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشورهای منطقه از جمله مرزی و همسایه مدنظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند».

او افزود: «تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن است و به سمت بلوک بندی‌های جدید وتشکیل بلوک‌بندی‌هایی که ایجاد رقابت غیرسازنده بکند حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران و روسیه متنوع و متکثر است. موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با روسیه داشتیم و بر مبنای نیازهای جدید پیش نویس همکاری‌های بلندمدت را تبادل کرده و روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم و به محض نهایی شدن امضا می‌کنیم. با چین سند جامع همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و به عنوان نقشه راه همکاری ها در این مسیر در حال حرکت هستیم و با ترکیه هم اخیرا در جریان سفر اخیر جناب آقای اردوغان تفاهم نامه همکاری های جامع و بلند مدت را امضا کردیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد: «آمادگی داریم با همه کشورهای موثر چنین رویکردی را داشته باشیم و همکاری هایمان را گسترش بدهیم. خارج از منطقه هم حتی نسبت به اروپا نگاه ما مبتنی بر توسعه روابط هست».

وی خاطر نشان ساخت: «ما به سمت بلوک بندی و تشکیل بلوک‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کنیم. مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویاست و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در چارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کنید همکاری می‌کنیم».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2804