توافق گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان بر تسهیل ترانزیت مرزی

مدیران کل گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان با هدف تسهیل و افزایش تردد کامیون‌ های ترانزیت کالا و کاستن از ترافیک آنها در مرز دو کشور، توافق کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن، روابط عمومی اداره کل گمرک آستارا به ایرنا گزارش داد، در نشست مدیر کل گمرک آستارا با مقامات گمرک جمهوری آذربایجان که روز گذشته در گمرک آستارای این کشور همسایه برگزار شده است، سعید نادری سرپرست اداره کل گمرک آستارا در خصوص کندی پذیرش کامیون های ترانزیت کالا از سوی گمرک جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.

وی با یادآوری توافقات نشست وزرای راه و شهرسازی دو کشور، افزایش پذیرش تعداد کامیون های صادرات و ترانزیت کالا از سوی ایران را تا ۴۰۰ دستگاه در روز خواستار شد و سپس با طرح مشکلات ناوگان حمل و نقل ایران در خاک جمهوری آذربایجان، بر رفع آن مشکلات و اصلاح و مرمت پل مرزی مشترک تاکید کرد.

طرف آذری نیز نسبت به رفع مشکلات ترابری و افزایش تعامل و همکاری با گمرک آستارای ایران قول مساعد داد و مقرر شد تا تکمیل پروژه محوطه سازی گمرک آستارای گیلان و فراهم شدن امکان توقف تعداد زیادی از این وسایل نقلیه در محوطه گمرک، پذیرش کامیون ها به مرور تا مرز ۳۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد.

همچنین مدیران کل گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار توافق کردند در صورت جوابگو بودن تنها پل زمینی در مرز دو کشور، پذیرش و ترخیص کامیون ها از سوی هر دو طرف افزایش یابد.

صف های طولانی و کیلومتری کامیون ها از ورودی شهر آستارای گیلان تا درب بندر و گمرک این شهرستان، هر چند نشان دهنده رونق صادرات و ترانزیت کالا از سوی ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه و منطقه قفقاز است، اما نبود تیر پارک در آستارا و کم عرض بودن تنها پل زمینی مرزی سبب ترافیک و توقف طولانی کامیون ها در خیابان های شهر می شود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کند.

خوشبختانه با دور اندیشی دولت مردمی، کلنگ احداث دومین پل و مرز زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان چندی پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در آستارای ایران به زمین زده شد و بعد از تکمیل و بهره برداری از این پروژه، مشکل ترافیک کامیون ها رفع و تردد این وسایل نقلیه تسهیل خواهد شد.

گفتنی است، بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با جمهوری آذربایجان مرتبط است و اداره کل گمرک آستارا در هر سه مرز به صورت شبانه روزی فعالیت دارد.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2142