تفاهم‌ نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان

سند همکاری ریلی فی‌مابین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه نشست سران کشور های عضو اجلاس اکو، روز جمعه، ۵ آذر، سند همکاری ریلی فی‌مابین سه کشور به امضا رسید. این تفاهم‌ نامه در ادامه توافق یک ماه قبل بین سید میعاد صالحی و آزاد آتامرادوف، روسای راه آهن ایران و ترکمنستان انجام شد.

در تفاهم‌ نامه‌ آبان ماه، توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق- لطف آباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راه آهن دو کشور در قالب سند همکاری فی‌مابین ایران و ترکمنستان مورد توافق قرار گرفته بود.

در همین راستا و به منظور افزایش بار ترانزیتی به کشور از مرز های ریلی با کشور ترکمنستان و استفاده مناسبتر از ظرفیت خطوط ریلی ایجاد شده، مذاکراتی نیز با کشور قزاقستان صورت گرفت و پیرو آن امروز و در طلیعه اجلاس اکو، تفاهم‌ نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌ نامه مقرر شده است که کار گروه مشترکی بین سه کشور تشکیل شود تا اهداف تفاهم‌ نامه و رشد عبور بار از این مسیر ترانزیتی را پیگیری نماید.

با توجه به اهمیت ژئوپلوتیکی ایران، امضای این تفاهم‌ نامه‌ ها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترانزیت، می‌تواند منجر به افزایش فعالیت کریدور شمال - جنوب و استفاده از ظرفیت این کریدور برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی از یکسو و افزایش درآمد های غیر نفتی کشور از سوی دیگر شود.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1793