ایران برای فعال کردن ظرفیت تجارت دریایی در خزر آمادگی دارد

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، خطوط منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیر آباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچکالا در روسیه برقرار و سپس در خصوص راه اندازی این خطوط، به مقاصد سایر کشور های حوزه دریای خزر، خلیج فارس، سوریه و شرق آفریقا اقدام خواهد شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، روز شنبه، 17 مهر، در نشست کار گروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت که در وزارت امور خارجه برگزار شد، از برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته جهت استفاده از ظرفیت‌ های حمل و نقل دریایی کشور با هدف کاهش هزینه‌ های حمل و نقل صادراتی در راستای توسعه صادرات کشور و افزایش قدرت رقابت‌ پذیری محصولات ایرانی در بازار های هدف خبر داد.

وی گفت: «بر اساس هماهنگی‌ های انجام شده با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد تفاهم‌ نامه برقراری خطوط منظم دریایی با نرخ‌ های ترجیحی حمل و نقل کالا های صادراتی در حوزه دریای خزر اقدام خواهد شد و با تمهیدات در نظر گرفته شده تلاش می‌شود کالا های ایرانی با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر در بازارهای هدف وارد شوند».

پیمان پاک افزود: «در گام اول، خطوط منظم و کشتیرانی از مبدا بنادر انزلی، امیر آباد و نوشهر به مقاصد بنادر آستراخان و ماخاچکالا در روسیه برقرار و سپس در خصوص برقراری این خطوط، به مقاصد سایر کشور های حوزه دریای خزر، خلیج فارس، سوریه و شرق آفریقا اقدام خواهد شد».

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: «میزان حمل بار دریایی انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ در حوزه دریای خزر ۹.۱ میلیون تن بوده که با این رقم، ۳۹ درصد از کل حمل دریایی حوزه دریای خزر را شامل می‌شود، این در حالی است که میزان حمل بار کشتیرانی روسیه در حوزه دریای خزر در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹.۲ میلیون تن بوده که ۶۰ درصد حمل و نقل دریای خزر را به خود اختصاص داده است».

پیمان‌ پاک ادامه داد: «به رغم کاهش حجم حمل و نقل دریایی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل به علت شیوع ویروس کرونا، نسبت فعالیت جمهوری اسلامی ایران از ۳۵ درصد در سال ۹۸ به ۳۹ درصد در سال ۹۹ افزایش یافته است».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1670