تعرفه بالای کشورهای CIS مانع صادرات محصولات فولادی ایران

به گفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان شرقی در حال حاضر کشورهای همسایه تعرفه های سنگینی را برای محصولات فولادی ایران همچون میلگرد وضع کرده اند و دیپلماسی قوی هم برای ایجاد تفاهمات تجاری در این بخش ایجاد نشده به همین دلیل تولیدکنندگان در زیان هستند.
به گزارش وستی پرس، 

فرهود ذاکری، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته آذربایجان شرقی در حاشیه نمایشگاه فولاد تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: «در شرایط کنونی فولادی که در منطقه شمال غرب کشور تولید می شود به دلیل نزدیکی به کشورهای ترکیه، گرجستان و آذربایجان و عراق مزیت صادراتی دارد».

به گفته ذاکری با وجود اینکه در حال حاضر قیمت میلگرد ایرانی به دلیل تحریم و رقابت منفی ارزانتر از شمش فولادی منطقه CIS است، اما بدلیل وضع تعرفه وارداتی برای محصولات فولاد ایران در کشورهای همسایه امکان صادرات بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه مانند آذربایجان 36% تعرفه برای واردات فولاد از ایران وضع کرده است، تصریح کرد: «در حال حاضر این کشور تعرفه برای واردات فولاد از منطقه سی آی اس و ترکیه ندارد به همین دلیل ایران نمی تواند فولاد خود را به این کشور صادرات کند».

همچنین بگفته ذاکری عراق برای واردات هر تن میلگرد از ایران 108 دلار تعرفه تعیین کرده و در مقابل شمش فولادی ایران را بدون تعرفه واردات می کند. این به معنی صادرات بدون ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه 8% از صادرات محصولات فولادی کشور از تولیدات منطقه آذربایجان شرقی است، گفت: «در حال حاضر 10 میلیون تن ظرفیت تولید نورد، 2 میلیون تن ظرفیت تولید شمش و یک میلیون تن ظرفیت تولید لوله و پروفیل در منطقه آذربایجان شرقی وجود دارد».

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1069