گفتگوی تلفنی پوتین با میشل

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه دوشنبه، 17 خرداد، طی تماس تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا در باره روابط روسیه با اتحادیه اروپا و مسائل روز منطقه ای تبادل نظر کرد.

به گزارش سایت کرملین، پوتین با اشاره به اینکه روسیه و اتحادیه اروپا شرکای مهم در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری هستند تاکید کرد که وضعیت کنونی در روابط دو طرف رضایت بخش نیست.

طرفین با اشاره به اینکه احیاء همکاری مبتنی بر واقع‌گرایی و احترام، پاسخگوی منافع دو طرف خواهد بود نسبت به اهمیت فعال‌سازی مشارکت دوجانبه در عرصه های مشخص نظیر سلامت، محیط‌زیست و حل و فصل مناقشات منطقه ای ابراز نظر کردند.

پوتین و میشل مسائل مربوط به مبارزه با شیوع ویروس کرونا، من جمله مسئله صدور مجوز برای واکسن روسی "اسپوتنیک وی" در اتحادیه اروپا و تامین شرایط لازم برای مسافرت افراد با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های بهداشتی را بررسی کردند.

در ادامه گزارش کرملین آمده است: «وضعیت جاری پیرامون قره‌باغ با توجه به اهمیت ادامه اجرای بیانیه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان مورخ 19 آبان سال 1399 و 22 دی 1399 مورد بررسی قرار گرفت. احیاء مناسبات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه و حل مشکلات انسانی اهالی به عنوان موضوعات اولویت دار مشخص شدند».

در این میان شارل میشل به نوبه خود از اقدامات در حال اجرا از جمله در چارچوب گروه مینسک استقبال کرد.

پوتین ضمن ناکارآمد خواندن تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه بلاروس تاکید کرد که هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور مستقل درست نیست.

در خصوص بحران اوکراین طرفین متقابلا تاکید داشتند که مجموع اقدامات مینسک مورخ سال 2015 همچنان مبنای برای حل و فصل بحران می باشد.

رئیس جمهور روسیه نیز به نوبه خود بر ضرورت اجرای بدون قید و شرط توافقات حاصل شده از طرف مقامات کی‌یف، بویژه در خصوص برقراری تماس با دونتسک و لوگانسک و تامین مبنای حقوقی وضعیت ویژه برای منطقه دونباس، تاکید کرد.

در خصوص وضعیت لیبی ولادیمیر پوتین و شارل میشل بر ادامه مساعدت برای پیشبرد روند سیاسی و نهادهای قدرت دوره انتقالی تاکید کردند.

لینک ورود به کانال تلگرام

شناسه: 909