سن‌پترزبورگ صحنه پیگیری و رایزنی نمایندگان ایران برای تسریع و تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت به همراه وزیر نیروی ایران در سن‌پترزبورگ با رئیس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا دیدار و در خصوص تسریع فرایند مذاکرات تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفتگو و تبادل نظر کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به روسیه با مقامات اجرایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار کردند.

زادبوم با اشاره به ملاقات مثبت و سازنده خود با وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: «در زمینه تسهیل تبادلات مالی، بانک مرکزی ایران ضمن برگزاری جلسات متعدد، پیشنهادات خود را ارائه کرده و مقرر شد تا  بانک های مرکزی طرف اوراسیا نیز به این پیشنهادات پاسخ دهند».

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران با اشاره به صدور دستور آغاز مذاکرات با ایران از سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دسامبر گذشته بیان داشت: «ایران از آبان ماه سال ۹۹ آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کرده و با توجه به زمانبر بودن فرآیند تصویب توسط مجلس‌های طرفین، لازم است ظرف ۱۶ ماه آینده گام‌های حقوقی و قانونی مذاکرات به صورت جدی پیگیری شود».

در ادامه این نشست، میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا از طرح لزوم پیگیری عملی مذاکرات با ایران در سطح سران این اتحادیه خبر داد و گفت: «در حالی که تجارت در جهان به دلیل شیوع کرونا افت شدیدی پیدا کرده در سایه توافق تجاری بین ایران و اوراسیا، تجارت فیمابین حدود ۲۰ درصد رشد داشته است».

در این دیدار، آندری سلیپنیوف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا و مسئول پیگیری مذاکرات با ایران نیز بر علاقمندی اوراسیا به انعقاد سریع موافقتنامه تجارت آزاد با ایران و ادامه روال مثبت تجاری تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد تا مشکلات فراروی تبادلات مالی و دیگر موانع با همکاری طرفین حل و فصل گردد.

وی با بیان اینکه موافقت نامه تجارت آزاد با ایران سبب افزایش حجم تجارت و حجم سرمایه‌گذاری و بطور کلی حجم تعاملات اقتصادی خواهد شد، گفت: «همکاری با ایران به عنوان کشور همسایه، علاوه بر تجارت، از جهات مختلف از جمله حوزه های انرژی و تکنولوژیکی نیز مورد توجه است».

سلیپنیوف با تاکید بر اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا این موافقتنامه تجارت آزاد را مبنایی برای افزایش حجم تجارت و همکاری های وسیعتر با ایران قرار داده است ادامه داد: «به دلیل عدم عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت، کار کمی دشوارتر خواهد بود و موافقتنامه باید تضمین‌های لازم را در این زمینه به عمل آورد».

وی افزود: «چارچوب کلی مذاکرات با مذاکره کنندگان ایرانی مورد توافق بوده و متن موافقتنامه قبلی را به عنوان مبنای مذاکرات جدید قرار داده‌ایم که با سرعت متن موافقتنامه جدید را نهایی کنیم».
مقامات اجرای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پایان این دیدار از اعلام آمادگی خود برای برگزاری نخستین دور مذاکرات در ماه جولای خبر داد.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 903