تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری ایران ‌با کشور‌های حاشیه دریا خزر

در سال 1399 تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۲۵ هزار دلار بوده است. سهم صادرات ایران سه میلیون و ۱۲۵هزار و ۷۰ تن و واردات سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا بوده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در سال 1399 تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۲۵ هزار دلار بوده است.

لطیفی اظهار داشت: «سهم صادرات ایران به چهار کشور روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، سه میلیون و ۱۲۵هزار و ۷۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۶ دلار است».
بدین ترتیب جمهوری آذربایجان با یک میلیون و سه هزار و
۸۷ تن به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۲۴۲ دلار اولین مقصد کالا‌های ایرانی در حاشیه دریای خزر در سال 1399 بود.

وی تصریح کرد: «روسیه با یک میلیون و ۵۱ هزار و ۷۱ تن به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۲۴ دلار، با کمی اختلاف نسبت به جمهوری آذربایجان دومین مقصد و قزاقستان با ۳۳۷ هزار و ۸۳۷ تن به ارزش ۱۶۷ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۷۳۰ دلار، در جایگاه سوم و ترکمنستان با ۷۳۳ هزار و ۷۵ تن کالا به ارزش ۱۳۷میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۵۰ دلار در جایگاه چهارم مقاصد صادراتی ایران در بین چهار کشور همسایه ایران در خزر قرار دارد».

لطیفی در خصوص واردات از چهار کشور حاشیه خزر به ایران گفت: «در سال گذشته سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۶۶ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۳ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۰۴ دلار از این چهار کشور واردات انجام شده که ۹۴ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش کل واردات به کشور روسیه با دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴۵۸ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۶۲ دلار تعلق دارد».

واردات از سه کشور دیگر به این تریب است. جمهوری آذربایجان با ۲۸ هزار و ۳۸۶ تن به ارزش ۷۶ میلیون و ۱۷۲هزار و ۸۳۱ دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار و ۹۶۶ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۲۷ دلار و ترکمنستان با ۶۵ هزار و ۴۵۶ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۸۴ دلار به ترتیب مبدا واردات کالا به ایران در حاشیه دریای خزر بودند.

لطیفی افزود: «تراز تجاری ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر در سال 1399 مثبت ۱۱۷ میلیون دلار بوده است».

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 634