راهکاری برای دلار زدایی/ لزوم استفاده از ظرفیت‌های جدید در بازار روسیه

مدیر روابط عمومی و رسانه انجمن بین‌المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه با بیان اینکه ایران می‌تواند یوآن مازاد خود را به روبل تبدیل کرده و بخشی از کالای اساسی خود را از روسیه تامین کند، گفت: بدین ترتیب هم دلارزدایی محقق می‌شود و هم تنوع مبادی واردات کالای اساسی و روابط ایران با دو کشور چین و روسیه راهبردی‌تر می‌شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایسنا، هادی گرجی با بیان اینکه بهبود همکاری‌های تجاری بین دو کشور ایران و روسیه، مرهون روابط دوستانه، تجربه چندین ساله ایران در توسعه اقتصاد ملی  کشور در شرایط فشار تحریم‌ها و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب کشورمان است که امکان ایجاد مسیرهای عرضه جدید را فراهم کرده، اظهار کرد: ایران یک پل راهبردی در تجارت با خاورمیانه، جنوب و جنوب شرق آسیا است که این مناطق از نظر تجاری برای روسیه جالب هستند.

وی با بیان اینکه روسیه تولیدکننده بزرگ کالاهای اساسی در دنیاست و ضروری است با همکاری راهبردی با روسیه، وابستگی کشور به شرکت‌های غربی برای تامین کالای اساسی را برطرف کنیم، تصریح کرد: بازار روسیه برای کشورهای دوست از جمله ایران باز بوده  و با خروج برخی کشورهای غربی از روسیه، شرکت‌های ایرانی جایگزین خوبی در بازار روسیه هستند و از این شرکت‌ها نیز از سوی دولت روسیه حمایت می‌شود.

مدیر روابط عمومی و رسانه انجمن بین المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر ساخت و ساز، مسکن و خدمات اجتماعی روسیه و استقبال مسکو از تقویت حضور شرکت‌های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی روسیه، اظهار کرد: این مقام مسئول در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران که در خردادماه سال جاری صورت گرفت با اشاره به کیفیت بالای تولیدات شرکت های ایرانی در زمینه مصالح و محصولات ساختمانی تاکید کرد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند بخش عمده‌ای از نیازهای روسیه در زمینه صنایع ساختمانی را تامین کنند و در این حوزه تعاملات خوبی می تواند بین دو کشور صورت گیرد.

به گفته وی سهم خاورمیانه از تجارت جهانی ۴.۸ درصد و سهم منطقه روسیه ۲.۶ درصد است و سهم کشورهای همسایه ایران درمجموع پنج درصد از تجارت جهانی است. طی ۷۰ سال گذشته نیز همین‌گونه بوده و ما نمی‌توانیم صرفاً و فقط با ارتباط با این کشورها به توسعه تجارت دست یابیم و باید به سایر بازارهای دنیا متصل شویم.

گرجی  با تاکید بر اینکه  لزوم استفاده از ظرفیت‌های کم ‌نظیر اقتصادی و تجاری ایجاد شده برای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه و شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات، از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری دو کشور است، گفت:  به همین جهت ضرورت استفاده از فرصت‌های طلایی تجارت در بازار روسیه در دوره اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی و آغاز تجارت آزاد اهمیت ویژه ای پیدا کرده و در این مسیر بخش خصوصی به پشتوانه بخش دولتی قادر به ایفای نقش در بازارهای هدف روسیه و اوراسیا است.

مدیر روابط عمومی و رسانه انجمن بین‌المللی سیاست خارجی فدراسیون روسیه‌ با بیان اینکه ایران می‌تواند یوآن مازاد خود را به روبل تبدیل کرده و بخشی از کالای اساسی خود را از روسیه تامین کند، گفت: بدین ترتیب هم دلارزدایی محقق می‌شود و  هم تنوع مبادی واردات کالای اساسی و هم روابط ایران با دو کشور چین و روسیه راهبردی‌تر می‌شود. امروزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی با کشور روسیه مطابق و در مسیر پیشبرد اهداف هر دو کشور است و تمام تلاش ما این است روابط و ارتباطات این دو کشور در جهت منافع یکدیگر تسریع حاصل شود.

شناسه: 4061