مذاکرات مسئولان دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه

جمعی از مسؤولان و اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه ملی معدن سنت‌ پترزبورگ روسیه به‌منظور افزایش تعاملات علمی‌بین‌المللی با دانشگاه شیراز به ایران سفر کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از وب سایت دانشگاه شیراز، در پی انعقاد تفاهمنامه‌ همکاری دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه در سال گذشته، ۱۸ نفر از دانشگاهیان دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه به شیراز سفر کرده و در اولین روز حضور خود در ایران، با رئیس و مسؤولان دانشگاه شیراز دیدار و گفت‌وگو کردند.

پروفسور لیوبین، معاون بین‌الملل دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه شیراز، بیان کرد: ما خوشبینیم که همکاری دوجانبه دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه به توسعه‌ی همکاری دوکشور ایران و روسیه هم کمک کند.

وی با بیان اینکه همکاری دو کشور ایران و روسیه در در سطح بالاتر هم، در ماه دسامبر و در دیدار رؤسای جمهور دوکشور مطرح و تأکید شده است.

نشست مشترک

معاون بین‌الملل دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه هردو در تحریم به سر می‌برند، اظهار کرد: تجربیات شما برای ما در این زمینه که باوجود تحریم‌ها چگونه توانسته‌اید به‌خوبی دانشگاه را مدیریت کنید، بسیار ارزشمند است و همی‌نطور که در سطح نشست رؤسای جمهور این موضوع مطرح شده؛ باید دید که چگونه می‌شود راحت‌تر از تجربیات هم استفاده کرد و برای دورزدن تحریم‌ها و تعاملات بیشتر برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت بریکس درآمده است، یادآور شد: روسیه برای سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای این گروه را عهده‌دار شده که برنامه‌هایی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم و از شما و اساتید و دانشجویان دعوت می‌کنیم که در این برنامه حضور یابید.

پروفسور لیوبین ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه شیراز باری دیگر تأکید کرد: هدف ما نه تنها همکاری دو دانشگاه، بلکه توسعه‌ی همکاری دو کشور است.

وی در خاتمه‌ی سخنان خود، هدیه‌‌ای ازسوی رئیس دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه به رئیس دانشگاه شیراز تقدیم کرد.

نشست مشترک

آمادگی دانشگاه شیراز برای همکاری با دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه

رئیس دانشگاه شیراز در دیدار با هیئت روسی، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از همکاری‌های هرچه بیش‌تر دو دانشگاه گفت: در دسامبر ۲۰۲۲ که با همراه هیئتی از دانشگاه شیراز مهمان شما درسنت پترزبپورگ بودیم، از جاذبه‌های مختلف شهر سنت پترزبورگ و دانشگاه ملی معدن بازدید کردیم و از نظم و انضباط این دانشگاه بسیار لذت بردیم.
نشست مشترک

دکتر محمد مؤذنی با اشاره به قدمت حدود هشتادساله دانشگاه شیراز، به معرفی مختصر آن پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز در جایگاه دومین دانشگاه‌ جامع ایران، با بیش‌از ۶۰۰ رشته‌گرایش، آمادگی همکاری با دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه را به‌ویژه در رشته‌گرایش‌های دانشکده مهندسی شیمی‌، نفت و گاز دانشگاه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: توسعه‌ی روابط‌بین‌المللی یکی از سیاست‌های راهبردی دانشگاه شیراز است و در این راستا، توسعه‌ی همکاری با کشورهای دوست جمهوری اسلامی در اولویت قرار دارد.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: کشور روسیه برای ما قابل احترام است؛ به‌ویژه در شرایط فعلی که با این کشور منافع مشترکی داریم.

وی افزود: پیرو تفاهمنامه منعقد شده با دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ، دانشگاه شیراز برای همکاری در زمینه‌های انجام پروژه‌های مشترک علمی و صنعتی، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و فعالیت‌های مشترک در زمینه‌ی منابع طبیعی، معدن، نفت و گاز و علوم و فناوری و همچنین آموزش زبان فارسی آمادگی کامل خود را اعلام می‌نماید.

دکتر مؤذنی با بیان اینکه همکاری دو دانشگاه در دو زمینه‌ی نفت و گاز در اولویت قرار دارد، گفت: حضور شما در شیراز و بازدید از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه، زمینه همکاری خوبی را برای طرفین ایجاد می‌کند و امیدوارم شما هم با ره‌توشه‌ی گرانسگی کشور ما را ترک کنید.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش یکی از مقامات دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ درخصوص شیوه‌ی کنترل کیفیت آموزشی در دانشگاه پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین ارکان آموزش، استادان دانشگاه هستند که ما در سطح ملی طی فرایند و ضوابط مشخصی نسبت به جذب اعضای هیئت‌علمی اقدام می‌کنیم؛ به این صورت که پس از انتشار فراخوان، رزومه‌‌ی افراد و سوابق آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... افراد بررسی شده و علاوه‌بر آن، منش و شخصیت افراد نیز در نظر گرفته می‌شود، درنهایت نیز پس از جذب افراد، برای ادامه‌ی همکاری آن‌ها پس از ۵ سال اول، به‌منظور تبدیل وضعیت یا ارتقاء وضعیت آن‌ها، رزومه و عملکرد اساتید بررسی می‌شود.

علاوه‌بر این، در پایان هرترم هم دانشجویان فرم ارزشیابی اساتید را تکمیل می‌کنند و به این ترتیب، نمره‌ی ارزشیابی استادان هم در نظر گرفته می‌شود. همین‌طور، رفتار اداری و سازمانی و رعایت نظم و انضباط اساتید هم توسط مدیریت و همکاران کنترل می‌شود. به این ترتیب تلاش می‌شود کیفیت آموزشی دانشگاه کنترل شود.

نشست مشترک


سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز در حاشیه‌ی این نشست بیان کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با دانشگاه ملی معدن سن پترزبورگ منعقد شده، زمینه‌های همکاری متعددی فراهم شده است که تاکنون بعضی از آن‌ها بالفعل شده؛ اما بسیاری از آن‌ها باقی مانده است که باید انجام شود و این سیمنار در همین راستا و به‌منظور آشنایی هرچه بیش‌تر طرفین با یکدیگر و گشایش درهای همکاری ترتیب یافته است.

دکتر محمدحسین شیخی با اشاره به اینکه ازجمله دستاوردهای این تفاهمنامه شرکت تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز در مدرسه تابستانی دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ و برگزاری تعدادی همایش و بینارهای مشترک مجازی بوده است، اظهار کرد: این سمینار به‌گونه‌ای ترتیب داده شده که علاوه‌بر سخنرانی‌های علمی ازسوی دانشگاهیان، نماینده‌هایی از صنایع معدنی کشور و استان در آن حضور داشته باشند و با تیم روسی وارد مذاکره شوند و به این ترتیب، نیازهای علمی و زمینه‌های همکاری دو کشور مطرح شود.

وی خبر داد: دانشگاه معدن ملی سنت پترزبورگ، دانشگاه شیراز را به‌عنوان نقطه‌ی کانونی تعامل خود با دیگر دانشگاه‌های کشور و صنایع ایران قرار داده است و هرگونه تعاملی میان دانشگاه‌های روسیه با سایر دانشگاه‌ها و صنایع و معادن بخواهد انجام شود، از مسیر دانشگاه شیرازعبور خواهد کرد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مأموریت را به‌خوبی انجام دهیم.

دکتر شیخی افزود: در این رویداد، هیئت روسی بازدیدهای از صنایع استان داشتند و تاکنون در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی زمینه‌های همکاری متعددی پیدا شده است که امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر آن را اجرایی کنیم.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز خبر داد: حدود ۳۰ نفر از سازمان نظام مهندسی استان فارس نیز در این همایش حضور پیدا کردند و نیازهای علمیشان را در حوزه‌های اکتشاف، بهر‌ه‌برداری، استخراج و ایمنی مطرح کردند که قرار شد دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مهندسان معدن که در سازمان نظام مهندسی عضو هستند انجام شود.

به‌گفته‌ی وی، هیئت روسی در سفر خود به شیراز، از امکانات دانشگاه شیراز مانند آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، رصدخانه ابوریحان بیرونی، باغ‌موزه نارنجستان و باغ‌گیاه‌شناسی ارم، مدیریت نوآوری، فناوری و کار آفرینی و مجموعه‌های تحت نظارت آن‌ها از جمله شتاب‌دهنده‌ی کوانتوم و هاب شیراز بازدید کردند. ایشان همچنین از دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و مرکز نشر دانشگاه بازدید داشتند.

دکتر شیخی از راه‌اندازی مرکز زبان روسی در دانشگاه شیراز و برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشترک در آینده‌ی نزدیک با دانشگاه معدن ملی سنت پترزبورگ خبر داد و گفت: هیئت روسی در این زمینه و همچنین بورسیه‌ی دانشجویان قول مساعد داده است. این تیمی که از دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ در دانشگاه شیراز حضور دارد، مأموریت دارد تا همه‌ی جوانب همکاری را بررسی کنند و حتی مسائل فرهنگی و امکانات ورزشی را بررسی کرده و چه‌‌بسا که بتوان مسابقات ورزشی مشترک بین دو دانشگاه برگزار کرد.

نشست مشترک

در این سمینار که به‌مدت دو روز، در مجموعه‌ی رازی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، پنل‌های همزمان «نفت و گاز» و «معدن» و «پنل‌ اساتید جوان روس» برگزار شد. همچنین در این رویداد، سخنرانی‌هایی از سوی مسؤولان وزراتخانه‌های صمت و نفت و سازمان نظام مهندسی ارائه شد.

گفتنی‌ است، دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه از قدیمی‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های کشور روسیه است که با قدمت بیش‌ از ۲۵۰سال به‌‌صورت تخصصی مأموریت دارد تا علوم و فناوری مرتبط با بهره‌برداری از منابع طبیعی ازجمله معدن و نفت و گاز و ایجاد ارزش‌افزوده از این منابع را گسترش و نیروی انسانی مرتبط با این زمینه‌ها را پرورش دهد.

نشست مشترکنشست مشترکنشست مشترک

شناسه: 4182