معاونان وزرای خارجه ایران و بلاروس بر تقویت همکاری‌ها تأکید کردند

ششمین نشست رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس پس از وقفه طولانی مدت در مینسک برگزار شد که طی آن معاونان وزرای امور خارجه دو کشور بر تقویت همکاری‌ها در عرصه‌ بین‌المللی تأکید کردند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سفر به بلاروس با یوگنی شستاکوف معاون وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس ملاقات و در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در این نشست اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و ناقض حقوق بشر است و مقابله آن، لازمه صیانت از اصول، قواعد و مقررات حقوق بین الملل است.

باقری خاطرنشان کرد: کشورهای مستقل مسئولیت سنگینی در دوره گذار از نظم یکجانبه گرایی به نظم چندجانبه گرایی دارند و سازوکارهای بین المللی ماند سازمان همکاری شانگهای و بریکس با توجه به ظرفیتی که دارند می‌توانند بسترساز نظم نوین جهانی شوند.

علاقه‌مندی بلاروس به استفاده از تجربیات ایران در مقابله با تحریم

یوگنی شستاکوف معاون وزیر امور خارجه بلاروس نیز در این نشست ضمن اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و حال، برخی از اقدامات سوء غرب به خصوص اعمال تحریم علیه بلاروس را بر شمرد و خواستار استفاده از تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها شد.

در ادامه این نشست که با حضور سفیر ایران در بلاروس برگزار شد، موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی و کنسولی در روابط فی ماب ین و راه‌های توسعه و تحکیم همکاری‌های ایران و بلاروس در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود جهت ارتقای همه جانبه روابط در تمام سطوح به منظور تأمین نظر مقامات عالی دو کشور تأکید کردند.

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

به گزارش ایرنا، در آخرین دور مذاکرات رسمی سران دوکشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و آقای الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اسفندماه ۱۴۰۱ در تهران در مراسمی نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

شناسه: 4098