بلاروس: همکاری کشورهای مستقل در مقابله با سیاست‌های غرب افزایش یابد

معاون دبیر شورای امنیت ملی بلاروس در دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تقویت همکاری و همگرایی کشورهای مستقل بر اساس منافع مشترک و در مقابله با سیاست تحریم کشورهای غربی را خواستار شد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، الکساندر نِوروفسکی این سخنان را در دیدار با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که با هدف شرکت در ششمین نشست رایزنی‌های سیاسی دو کشور به مینسک پایتخت بلاروس سفر کرده بود، بیان کرد.

معاون دبیر شورای امنیت ملی بلاروس در این دیدار با ابراز خرسندی از سطح فعلی روابط این کشور با ایران به ویژه در عرصه‌های سیاسی و در مجامع بین‌المللی، همگرایی بر اساس منافع مشترک و تلاش برای مقابله با سیاست‌های تحریمی و همه جانبه کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل را مورد تاکید قرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد گسترش هر چه بیشتر همکاری ایران و بلاروس در تمام زمینه ها از جمله سیاسی و امنیتی باشیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با یادآوری تلاش‌های مستمر کشورهای غربی به رهبری آمریکا، برای تحمیل یک جانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل در راستای تامین منافع معدود کشورهای غربی، بر ضرورت همگرایی بیشتر و مساعی مشترک کشورهای مستقل جهان تاکید کرد.

باقری همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در منطقه و با تاکید بر اراده مقامات عالی‌رتبه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و با اتکا به مناسبات دوجانبه در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، ابراز امیدواری کرد که در آینده، نهادهای ذیربط سیاسی و امنیتی دوکشور بیش از گذشته در راستای هم‌افزایی سیاست‌ها و تلاشهای خود اقدام کنند.

طرفین در این دیدار با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌های موجود و ایجاد سازوکارهای جدید همکاری در زمینه های امنیتی - سیاسی، طیفی از موضوعات مورد علاقه دو کشور را بررسی کردند.

پیش از این، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سفر به بلاروس با یوگنی شستاکوف معاون وزیر امور خارجه جمهوری بلاروس ملاقات و در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه و بین المللی بحث و تبادل نظر کرده بود.

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

به گزارش ایرنا، در آخرین دور مذاکرات رسمی سران دوکشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و آقای الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری اسلامی ایران و بلاروس اسفندماه ۱۴۰۱ در تهران در مراسمی نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

شناسه: 4097