امیر عبدالهیان: اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ایران آماده اجرای طرح "ب" است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره در مسیر دیپلماسی استقبال می کند و در دولت جدید ایران، ماه ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار تلاش کرده ایم و اکنون هم آماده جمع بندی گفت وگوها هستیم، البته اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما آماده اجرای طرح جایگزین و طرح "ب" خودمان هستیم.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ج.ا.ا روز چهارشنبه، ۳ اسفند، در کنفرانس مشترک با فواد حسین، همتای عراقی خود در بغداد گفت: «برکسی پوشیده نیست که عراق در مسیر گفت وگو برای لغو تحریم ها، مذاکرات وین و جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای ایران و طرف آمریکایی و همچنین سه کشور اروپایی اقدامات مثبت و سازنده ای داشته است».

وی افزود: «ما آمادگی داریم که بر مبنای مذاکرات قبلی و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع بندی مذاکرات انجام شده وین قدم برداریم، البته اظهارات و پیام های متناقضی از طرف آمریکایی دریافت می شود؛ به گونه ای که ایران در مسیر دیپلماسی رویکرد مثبت دارد. در عرصه رسانه، برخی مقامات آمریکایی سخنان متناقضی می گویند».

امیر عبداللهیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مذاکره در مسیر دیپلماسی استقبال می کند».

وی ادامه داد: «در دولت جدید ایران ماه ها برای جمع بندی و رسیدن به یک توافق خوب و قوی و پایدار تلاش کرده ایم و اکنون هم آماده جمع بندی گفت وگوها هستیم، البته اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما آماده اجرای طرح جایگزین و طرح "ب" خودمان هستیم».

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «در چارچوب جمع بندی مذاکرات در روزهای آینده مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کنند و ما امیدواریم که «رافائل گروسی» با نگاه فنی و به دور از هیجانات سیاسی نسبت به حل و فصل موضوع با همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران به توافق برسد».

ایران هیچ گاه دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود

وی تاکید کرد: «ایران هیچ گاه دنبال دستیابی به سلاح هسته ای و بمب اتمی نبوده و نخواهد بود و فتوای مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در این موضوع وجود دارد».


امیر عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما از دولت و ملت عراق برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور در خصوص (لزوم) خروج نیروهای نظامی از عراق حمایت می کنیم».


وزیر خارجه ایران درباره همکاری های اقتصادی و تجاری و گردشگری بین تهران و بغداد گفت: «در خصوص همکاریهای ترانزیتی و توریسم زیارتی و گردشگری میان دو کشور همانطور که جناب فواد حسین گفتند، تکمیل خط آهن بصره - شلمچه و کرمانشاه - خسروی -منظریه - بغداد در دستور کار جدی دو طرف قرار دارد».

وی افزود: «ما بر ضرورت حمل و نقل یکسره کالا به مقاصد استان های دو کشور تاکید داریم و آن را در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور لازم و ضروری می دانیم».

امیر عبداللهیان گفت: «همچنین کماکان شرکت های مهم و متنوع ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی برای تقویت همکاریها به منظور اجرای پروژه های زیربنایی عراق آمادگی لازم دارند».

از بازگشت روابط ایران و عربستان و ایران و مصر استقبال می کنیم

وی درباره میانجیگری عراق درباره روابط ایران و کشورهای عربی گفت: «ما از تلاش های جناب آقای فواد حسین و مقامات دولت عراق درخصوص گفت وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد و همچنین تلاش های مقامات عراقی و جناب آقای فواد حسین برای تقویت گفت وگوها و همکاریهای عربستان سعودی با ایران و (نیز) جمهوری عربی مصر و جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم».

وزیر امور خارجه ایران افزود: «ما در چارچوب تقویت همکاریها با کشورهای اسلامی و منطقه، از بازگشت روابط ایران و عربستان و ایران و مصر استقبال و از تلاش های جناب فواد حسین در نزدیک کردن دیدگاههای دوطرف قدردانی می کنیم».

وی تصریح کرد که در چارچوب توافقات فیمابین براساس قرارداد ۱۹۷۵ بخصوص موضوعات لایروبی اروند رود تعیین و جانمایی مجدد خط تالوت در کمیته مشترک با هدف توسعه استان های همجوار اروندرود مورد تاکید جدی ما و همکارمان در گفت وگوهای امروز بود.

لزوم تسریع در پیگیری پرونده ترور فرماندهان عملیات پیروزی

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با همتای عراقی بر لزوم تسریع در پرونده پیگیری جنایت ترور فرماندهان عملیات پیروزی" شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابومهدی المهندس معاون سابق سازمان الحشد الشعبی عراق تاکید کرد.

دولت عراق مصمم به تهدید نشدن همسایگان از خاک خود است

امیر عبداللهیان گفت که ایران از دولت عراق حمایت می کند و ما مذاکرات مهمی در چارچوب کمیته امنیتی مشترک بین عراق و ایران برگزار کردیم.

وی افزود: «دولت عراق مصمم است که عراق جایی برای تهدید کردن کشورهای همسایه نباشد و تلاش های ما در چاچوب تقویت روابط با عراق ادامه دارد».

تهران از عراق یکپارچه و مستقل حمایت می کند

امیر عبداللهیان گفت که تهران از عراقی یکپارچه و مستقل حمایت می کند و قدرت عراق و پیشرفت آن، قدرت ایران و امنیت آن به شمار می رود و ما بر حمایت خود از دولت عراق تاکید می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در پایان گفت: «از حسن استقبال و گفت وگوهای بسیار خوب که با حضور مقامات دو کشور در وزارت خارجه عراق داشتم، تشکر می کنم».

شناسه: 3908