مذاکره با روسیه و آمادگی ایران برای جذب سرمایهگذاری خارجی در تکمیل شبکه ریلی ترانزیتی کشور
شهریار افندیزاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پروژه ریلی رشت- آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور و تکمیل کننده کریدور شمال-جنوب دانست و گفت: "این پروژه را تکمیل میکنیم تا در جهت افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد".
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: "دولت روسیه علاقمند به مشارکت در تکمیل راهآهن رشت- آستارا است تا به صورت وام و یا روشهای دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک کند. به همین منظور طی ماههای اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در راستای توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است".
وی افزود: "برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبهای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده است".
افندیزاده خاطر نشان کرد: "در این تفاهمنامه محورهایی درباره احداث و نحوه بهرهبرداری پروژه ریلی در ۱۶ ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط از جمله عرض خطوط ریلی این پروژه است".
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: "عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلی متر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتما از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد".
وی افزود: "به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت میتوانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایهگذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولین کشور تصمیمگیری کنند".
افندیزاده دومین مساله مورد مذاکره با روسیه را تامین مالی دانست و گفت: "نوع سرمایهگذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهرهبرداری و نحوه مشارکت دو کشور در حال مذاکره است".
وی با بیان ظرفیتهای پروژه ریلی رشت- آستارا، افزود: "در سیزدهمین اجلاس مشترک ایران و روسیه با این کشور برای جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۳ تفاهم شده و همچنین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز برای جابجایی ۱۵ میلیون تن کالا تفاهم کردهاند که نشان میدهد تقاضای بار به اندازه کافی وجود دارد".
افندیزاده تاکید کرد: "برای پاسخگویی این حجم از تقاضا باید ظرفیت کشور را هم در حوزه زیرساختها و هم در توسعه ناوگان به ویژه لکوموتیو و واگن افزایش دهیم".
وی در پایان خاطر نشان کرد: "حدود ۸۰ درصد ترانزیت کشور از طریق جاده انجام می شود و حمل ونقل ترکیبی یعنی حمل کالا از طریق دریا، ریل و جاده نیز باید رونق گیرد".
لازم به یادآوری است که خط راهآهن رشت -آستارا به طل 162 کیلمتر حلقه واصله مسیر غربی کریدور شمال-جنوب است که در صورت تکمیل آن شبکه ریلی ایران از طریق راهآهن جمهوری آذربایجان به شبکه ریلی روسیه متصل خواهد شد.