بگفته معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی، تهران تفاهمنامه پیشنهادی خود را برای تعیین نحوه مشارکت و سرمایهگذاری روسیه در پروژه ریلی رشت- آستارا ارائه کرده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور راه آهن رشت- آستارا را مهمترین پروژه ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل میکند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک با همتای روسی خود از طریق ویدئو کنفرانس جهت تکمیل هرچه سریعتر راهآهن رشت- آستارا به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب بحث و گفتوگو کرد.
28 تیر ماه رئیس جمهور روسیه در راس هیئت بلند پایهای برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو "روند صلح آستانه" وارد تهران شد. با توجه به ویژگی این رویداد، محور گفتگوهای صورت گرفته، کثرت تماس مقامات دو کشور و وضعیت ژئوپلیتیک بوجود آمده در جهان ضرورت تحلیل موضوع همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.
با توجه به احتمال سرعت گرفتن پروژههای ریلی به دلیل تحولات ژئوپلیتیک و در جهت تامین مسیرهای جدید حملونقل، روسیه می تواند 1.5 میلیارد دلار در طرحهای راهآهن ایران سرمایهگذاری داشته باشد.
ایران و روسیه در تلاشند تا هرچه سریعتر با همکاری کشورهای مسیر گذرگاه ریلی بین قارهای شمال - جنوب، قطعات باقیمانده از این طرح عظیم تکمیل و بهره برداری از آن آغاز شود.