سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار رسید

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار در سال رسیده است که بهره‌گیری از ظرفیت‌ شورای بین المللی همکاریهای تجاری اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای حاشیه خزر در تقویت و ارتقاء آن تاثیر گذار است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، هادی تیزهوش، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، چهارشنبه شب، ۲۵ آبان، در نشست مشترک تجار و بازرگانان فدراسیون روسیه از استانهای مسکو، تومسک، استاوروپول، چیلیابینسک و بوشکورتوستان گفت: «در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار در سال رسیده است که بهره‌گیری از ظرفیت‌ شورای بین المللی همکاریهای تجاری اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای حاشیه خزر در تقویت و ارتقاء آن تاثیرگذار است».

وی افزود: «ایران و روسیه از ظرفیتهای کم‌ نظیر اقتصادی و تجاری برخوردارند که می‌تواند همکاریهای میان ایران و روسیه را توسعه دهد».

او عنوان کرد: «الان بزرگترین مشکل ما سیستم بانکی است که باید مشکلات این بخش به طور اساسی رفع شود تا مبادلات اقتصادی تسهیل شود. زیر ساختها نیز مسئله دیگری در مسیر توسعه این مناسبات است که امیدواریم با شرایط تحریمی که ۲ کشور ایران و روسیه با آن مواجه هستند و نزدیکی کشورها به حداقل برسد».

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان به توانمندی های متعدد صنعتی و تولیدی استان در حوزه های دارویی، لوازم خانگی و غیره و ظرفیت های کشاورزی از جمله صیفی جات، سبزیجات، مرکبات و کیوی اشاره کرد و افزود: «شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری است».

آماده رفع ابهام از موانع پیش روی تجار و بازرگانان ایران و روسیه هستیم

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه از منطقه تومسک نیز در این نشست گفت: «این سفر برای رفع ابهامات موجود بر سر راه توسعه مراودات تجاری و بازرگانی ۲ کشور است».

ماکسیم کاستارف ادامه داد: «هیات روسیه برای برقراری ارتباط بیشتر به ایران سفر کرده است چون ایران برای ما نقش کلیدی در توسعه همکاری های بین منطقه ای دارد».

وی با اشاره به نشست روز گذشته در اتاق بازرگانی تهران گفت: «شرکتهای روسی در آن نشست توانستند با صادرکنندگان و واردکنندگان ارتباط برقرار کنند».

او با معرفی توانمندی های منطقه تومسک روسیه اضافه کرد: «تمامی مناطق گیلان توانمندی های بالایی دارد منطقه تومسک نیز که در مرکزیت روسیه قرار گرفته شرایط ژئوپلیتیک و مهمی دارد که برای کشورهای خاومیانه و خاور دور حائز اهمیت است».

وی افزود: «در سایه این توانمندی ها موفقیت های بسیاری در عرصه لجستیکی از جمله جنگل و چوب و نفت و گاز بدست آمده است و در مورد تمام این عرصه ها و قابلیت های سیبری نیز آماده پاسخگویی هستیم».

شناسه: 3652