توسعه تجارت با روسیه نیازمند تقویت حمل‌ و‌ نقل دریایی، روابط بانکی و کریدور سبز گمرکی است

رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه، بر پیگیری جدی‌تر ایجاد زیرساخت‌های کشتی‌های رو-رو، توسعه روابط بانکی و تسهیل صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و فعال‌تر شدن کریدور سبز گمرکی تاکید کرد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران روز سه شنبه، 24 آبان، در همایش تجاری ایران و روسیه گفت: «بسیار خوشوقتیم که در همایش روز اقتصاد روسیه، میزبان رئیس محترم اتاق بازرگانی روسیه و هیات همراه، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران، معاونین و مقامات دستگاه ها و سازمان های مختلف و بازرگانان گرانقدر هستیم».

وی افزود: «ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک، میتوانند آینده مشترک خود را بیافرینند. رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان، برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام و بی تنش برای کسب و کار، بر استفاده از ظرفیت های دیپلماسی در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورها تاکید می نماید».

شافعی تاکید کرد: «در سال‌های گذشته روابط بین دو کشور ایران و روسیه همواره دوستانه بوده و دو کشور شرکای استراتژیک در منطقه محسوب می‌شوند. مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات بسیار برخوردارند. در حال حاضر نیز ایران مناسبات خوبی با کشورهای منطقه داشته و اقدامات مهمی جهت توسعه این مناسبات انجام داده و روسیه در این میان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است».

وی تصریح کرد: «وجود منابع و توانایی‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف همچون نفت و گاز، کشتیرانی در دریای خزر و به طور کلی حمل و نقل در طول کریدور شمال و جنوب، فناوری اطلاعات و امنیت الکترونیک، پتروشیمی، کشاورزی و مواد غذایی، فلزات و مواد شیمیایی، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختمانی و نساجی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی وهمچنین تمایل دو کشور به همکاری‌های استانی راه را برای گسترش هرچه بیشتر مبادلات دو جانبه هموارتر کرده است».

به گفته شافعی، بر اساس آمار، حجم کلی تجارت دو کشور ایران و روسیه در سال 2021 حدود چهار میلیارد دلار بود؛ که شامل سه میلیون دلار واردات ایران از روسیه و 972 میلیون دلار صادرات به روسیه است. این میزان به نسبت سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

توسعه تجارت با روسیه نیازمند تقویت حمل‌ و‌ نقل دریایی، روابط بانکی و کریدور سبز گمرکی است

شناسه: 3634