۲۲ سند همکاری در سفر رئیسی به ازبکستان امضا می‌شود

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، ۱۸ تا ۲۲ سند همکاری‌ ایران و ازبکستان در سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان امضا می‌شود.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: «۱۸ تا ۲۲‌ سند همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های انرژی، گمرگی، تجاری و ترانزیت کالا آماده شده است که در سفر چند روز آینده رییس جمهور به این کشور امضا می‌شود».

صفری با تبیین جزئیات سفر رئیس جمهور به ازبکستان افزود: «آقای رئیسی با هدف حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگ‌های در سمرقند تا چند روز آینده به این کشور سفر می‌کند».

وی گفت: «در این اجلاس، عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگ‌های مشخص خواهد شد و ۴۰۰ تا ۵۰۰ قراردادی که در یک سال گذشته در وزارت امور خارجه تنظیم شده است، تحویل داده می‌شود».

صفری با اشاره به ظرفیت‌های عظیم سازمان شانگ‌های به ویژه از نظر منابع انرژی و مسیر‌های راهبردی انتقال کالا در کشور‌های عضو؛ وزن و سهم این سازمان را از اقتصاد جهان بسیار بالا دانست و افزود: «از مجموع ظرفیت‌های بالای این سازمان اقتصادی، دو شاخص اصلی شامل انرژی و مسیر‌های انتقال کالا برای ما از اولویت بالایی برخودار است». ظرفیت دالان بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب ایران نیز از ظرفیت‌های بسیار مهم ایران است که بر ظرفیت‌های این سازمان می‌افزاید.

او بیان کرد: «در چند سال گذشته، حتی یک قطار چین از ایران به اروپا کالا منتقل نکرده است، اما از زمان عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگ‌های یکی دو قطار چین از دالان کشورمان به سمت اروپا گذر کرده که بسیار مهم است».

معاون وزیر امور خارجه، بهره مندی از ذخایر انرژی را از دیگر ظرفیت‌های کشورمان دانست و افزود: «با عضویت در سازمان شانگ‌های، مشتریان خاص خودمان را برای صدور انرژی به کشور‌های عضو مانند چین، هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان خواهیم داشت و اگر بر این بازار تمرکز داشته باشیم می‌توانیم سهم بالایی از صادرات این محصول داشته باشیم».

صفری ابراز امیدواری کرد که در یکی دو سال آینده دیگر نفت خام صادر نکنیم و بتوانیم فقط محصولات نهایی و فرآوری شده را صادر کنیم که منافع فراوانی برای کشورمان خواهد داشت.

وی اظهار داشت: «در اجلاس شانگ‌های در ازبکستان، مهمانان زیادی از حدود ۱۹ کشور به عنوان ناظر و مهمان ویژه دعوت شدند».

معاون وزیر امور خارجه همچنین دیدار و رایزنی با مقامات ازبکستان در چارچوب روابط دو جانبه را دستور کار دیگر سفر رییس جمهور به این کشور دانست و افزود: «سفر رییس جمهور به ازبکستان سفر پرباری خواهد بود و با امضای اسناد همکاری‌های تهران - تاشکند، تبادلات تجاری دو کشور، جهشی بالایی خواهد یافت».

آقای صفری با اشاره به موقعیت خوب ازبکستان از نظر مسیر‌های انتقال کالا گفت: «ازبکستان دارای ظرفیت‌های خوب حمل و نقل زمینی و خط آهن است و کامیون‌های ما برای انتقال کالا به قزاقستان و قرقیزستان می‌توانند از مسیر‌های ازبکستان استفاده کنند».

او افزود: «برای انتقال کالا از طریق خط آهن در این منطقه، دو مسیر وجود دارد. یکی مسیر قزاقستان - ترکمنستان - ایران و دیگری شامل قزاقزستان - ازبکستان - ترکمنستان و سرخس است. پس ازبکستان هم از نظر حمل و نقل ریلی و هم از نظر انتقال کالا از طریق کامیون مهم است، اما انتقال زمینی از این طریق اهمیت بیشتری برای ما دارد».

صفری گفت: «توافق‌های بسیار خوبی شده است و خواهد شد. صادرات کالا‌های ما به ازبکستان شامل فولاد و مصالح ساختمانی است. همچنین آن کشور نیز پنبه را به نخ تبدیل و به کشورمان صادر می‌کنند. تبادل تجاری دو کشور رشد خوبی داشته است و پس از این سفر به طور جهشی افزایش می‌یابد».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 


video_2022-09-13_15-05-37.mp4 | دانلود

شناسه: 3095