عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران

نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه و هند شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی از ایستگاه چخوف روسیه به مقصد بندر ناواشوا هند از طریق مرز ریلی سرخس ۲۱ تیر وارد ایران شد و سیر خود از مسیر کریدور شمال-جنوب را آغاز و از طریق بندرعباس مسیر آبی را تا بندر هند ادامه خواهد داد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، روز سه شنبه، ۲۱ تیر، با حضور در دفتر معاون اول رئیس جمهور از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئوکنفرانس جهت سیر نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد: "این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس می‌رود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد".

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: "برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راه‌اندازی این قطار  انجام شد".

صالحی افزود: "بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیری‌های معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود".

وی تاکید کرد: "اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.

صالحی خاطر نشان کرد: "دولت سیزدهم اهمیت ویژه‌ای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است".

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: "پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود".

صالحی تاکید کرد: "همچنین تکمیل و فعال‌سازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاه‌ها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است".

گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگن‌های روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگن‌های متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.

لینک کانال تلگرام "وستی پرس" لینک صفحه اینستاگرام "وستی پرس"

 

شناسه: 2744