عبور نخستین قطار ترانزیت روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران
به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، روز سه شنبه، ۲۱ تیر، با حضور در دفتر معاون اول رئیس جمهور از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طریق ویدئوکنفرانس جهت سیر نخستین قطار ترانزیت مسیر روسیه به هند از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایران خبر داد.
مدیرعامل راهآهن عنوان کرد: "این قطار ترانزیتی از مبدا ایستگاه چخوف در استان مسکو با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافتی در حدود ۳۸۰۰ کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و سپس در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب ایران با طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری به بندر شهید رجایی بندرعباس میرود و سپس بار ترانزیتی با کشتی به بندر ناواشوا هند حمل خواهد شد".
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: "برنامه ریزی راه اندازی این قطار از زمان سفر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و با مذاکرات و توافقاتی که انجام شد، راهاندازی این قطار انجام شد".
صالحی افزود: "بعد از سفر رئیس جمهور محترم با توجه به پیگیریهای معاون اول محترم رئیس جمهور و همچنین در سفری که در اردیبهشت ماه به همراه جناب آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی به روسیه صورت گرفت، جلسات مختلفی با همتایان در روسیه برگزار شد تا این موضوع، عملیاتی شود".
وی تاکید کرد: "اهمیت رویداد امروز در تثبیت مسیر عبوری کریدور ترانزیتی ریلی شمال-جنوب از ایران بین دو کشور روسیه و هند برای اولین بار در کشور است و نکته مهم در این است که در حوزه ترانزیت به غیر از درآمد ارزی برای کشورمان و صرفه اقتصادی، از منظر سیاسی نیز بسیار اهمیت دارد.
صالحی خاطر نشان کرد: "دولت سیزدهم اهمیت ویژهای برای حمل و نقل با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS قائل است".
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: "پیش بینی ما برای این کریدور در بلندمدت عبور ۸ میلیون تن کالای ترانزیت است که با توجه به تلاش هایی که در این خصوص انجام شده و پیگیری هایی که در دفتر معاون اول رئیس جمهور صورت پذیرفته است، امیدواریم علاوه بر فعال کردن مسیر سرخس- بندرعباس به عنوان مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب، مسیر اینچه برون به گرمسار و تهران و سپس به سمت بافق که مسیر میانی کریدور شمال به جنوب هست نیز فعال شود".
صالحی تاکید کرد: "همچنین تکمیل و فعالسازی مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آستارا به رشت و بعد به سمت تهران و سپس بندرعباس نیز همراه با رفع برخی از موانع و گلوگاهها و تزریق کافی منابع مالی برای افزایش قابل توجه ظرفیت حمل ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران ضروری است".
گفتنی است این قطار ترانزیتی شامل محموله ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی شامل مواد عایق رطوبتی سقف است که در تاریخ ۶ تیرماه از ایستگاه مبداء (چخوف روسیه) تا مرز ایران و ترکمنستان (سرخس ترکمنستان) از طریق واگنهای روسی و سپس از ایستگاه سرخس ترکمنستان بر روی واگنهای متعلق به ایران ترانسشیپمنت شد و با دستور معاون اول رئیس جمهور در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن از مرز سرخس به سمت بندرعباس به حرکت خود ادامه داد.