تامین امنیت غذایی ایران در سایه فروش نفت

تامین کالا‌های اساسی حالا دیگر به مهم‌ ترین موضوع در اغلب کشور‌های دنیا تبدیل شده است. ایران توانسته با فروش بیشتر نفت، امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی خود را تضمین کند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، تامین کالا‌های اساسی حالا دیگر به مهم‌ترین موضوع در اغلب کشور‌های دنیا تبدیل شده است. اسکات ایروین کارشناس اقتصاد کشاورزی اعتقاد دارد که این افزایش قیمت کالا‌های اساسی در دنیا، پس انداز مردم را کاهش می‌دهد و قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کم می‌کند. از آثار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار‌های جهانی می‌توان به افزایش گرانی قیمت گندم و برخی از کالا‌ها اشاره کرد.

این موضوع در حالی است که خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در تحقیق و پژوهشی تخصصی و بر اساس آمار‌های بانک جهانی مشخص می‌کند که هر تن گندم در ماه اوریل ۶۷۲ دلار معامله شده که این قیمت نسبت به مدت مشابه در ماه قبل یعنی مارس حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.

طبق آمار‌های بانک جهانی قیمت متوسط ۱۴ ماده غذایی فقط در یک ماه ۱۳ درصد افزایش یافته و ۲.۵ درصد آثار تورمی بر اقتصاد دنیا تحمیل کرده. سیر صعودی قیمت‌ها تقریبا در همه جای دنیا قابل مشاهده است و فرقی هم نمی‌کند که در روسیه، چین، و یا حتی در امریکا زندگی کنید، تورم و افزایش قیمت کالا‌ها وجود دارد.

مک فارلین گزارشگر شبکه سی بی اس آمریکا بیان می‌کند که انتظار داریم تابستان پیش رو در آمریکا قیمت نان و دیگر محصولات وابسته به گندم مانند انواع شیرینی افزایش پیدا کند.

ایران هم در شرایط تحریمی از تورم شدید جهانی و افزایش قیمت کالا‌های اساسی در امان نبوده، اما فروش نفت در بازار‌های جدید بین المللی موجب شده تا در بحث تامین کالا‌های اساسی کمترین فراز و نشیب را داشته باشد. بر همین اساس، جواد اوجی وزیر نفت، روز چهارشنبه، 28 اردیبهشت، با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، به تشریح تازه‌ترین تحولات صنعت نفت پرداخت.

وزیر نفت ایران در خصوص اینکه با وجود بهتر شدن شرایط فروش نفت، چرا این شرایط برای مردم ملموس نیست گفت: «با استقرار دولت سیزدهم، وزارت نفت با یک اراده جدی در بحث فروش نفت، تمام هم و غم خود را به کار گرفته بازارهای جدید و مشتریان جدید و قرارداد های جدیدی را ثبت کردیم و خوشبختانه در این عرصه موفق بودیم».

اوجی گفت: «این دولت ریل را عوض کرد. اگر ما میخواستیم با همان دست فرمان صادرات نفت که در دولت قبل انجام می شد پیش برویم، شما ببینید وضعیت تورم چه میشد. یا نگاه کنید امروز قیمت ارز و تامین کالاهای اساسی و دارو که مورد نیاز مردم است، چگونه است».

وی افزود: «از نظر تامین منابع ارزی، بخصوص تامین ارز در سامانه ی نیما خیلی کمک دولت و بانک مرکزی بودیم. سال گذشته فقط از قبل محصولات پتروشیمی بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما ریخت. این درآمد ارزی، در بحث تامین کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم است کمک بزرگی کرد».

او خاطر نشان ساخت: «خوشبختانه ما در کشور هیچ گونه افزایش قیمت انرژی را نداشتیم. حداقل برای مردم از این بابت خیلی کمک شایانی بود و در بحث تامین غلات بخصوص با اتفاقاتی که در روسیه و اوکراین رخ داده است، نگاه کنید کشور های همسایه برای تامین کالاهای اساسی چقدر مشکل دارند».

اوجی ادامه داد: «فروشی که خوشبختانه در بحث نفت و میعانات و فرآورده های نفتی، محصولات پتروشیمی رقم خورد، در بحث تامین اقلام مورد نیاز و بخصوص دارو کمک شایانی کرد».

لازم به ذکر است، ایران توانسته با فروش بیشتر نفت، امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی خود را تضمین کند.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2586