صادرات خراسان جنوبی امسال به بیش از ۶۲۷ میلیون دلار رسید

به گفته مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی، از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۴۰ تن کالا به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۴۶ دلار از طریق گمرکات این استان به کشور های خارجی صادر شده است.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ایرنا، سید حسن رحیمی‌ زاده مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی، روز یکشنبه، ۱۰ بهمن، به ایرنا گفت: «از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۴۰ تن کالا به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۴۶ دلار از طریق گمرکات این استان به کشور های خارجی صادر شده است».

وی افزود: «مجموع کالا های صادراتی استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش یک درصد افزایش اما از نظر وزن ۳۳ درصد کاهش داشته است».

او بیان کرد: «از مجموع کالا های صادراتی پنج هزار و ۵۶۹ فقره اظهار نامه به ارزش ۹۸ میلیون و ۸۱ هزار دلار و وزن ۷۶۸ هزار و ۴۲۹ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده که از نظر ارزش چهار درصد و وزن ۴۱ درصد کاهش داشته است».

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: «عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، کاشی و سرامیک، هیدروکربن سبک، گازوئیل، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌ های مستعمل رنگ‌ بر، روغن سوخت تقطیری، خرما، قیر و میلگرد بوده که عمده این اقلام به کشور های افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است».

وی با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ که شامل کالا های اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌ های مرزی خراسان جنوبی است گفت: «۱۲ هزار و ۲۱۳ فقره پرونده به ارزش ۵۲۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۸۰ دلار و وزن بیش از یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۱۱ تن در این زمینه صادر شده است».

رحیمی‌ زاده ادامه داد: «این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش سه درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد که عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه و ایزوگام از این قبیل بوده است».

او درباره واردات قطعی از طریق گمرکات خراسان جنوبی گفت: «از ابتدای امسال ۸۰ فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش ۲۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۵۷ دلار و وزن ۲ هزار و ۵۲ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۳۳ درصد، به لحاظ ارزش هزار و ۲۸ درصد و از نظر وزن ۳۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد».

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: «عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده است که این اقلام از امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است».

وی درخصوص امانات پستی گمرکات استان گفت: «از ابتدای امسال ۱۴۰ فقره اظهار نامه صادراتی به ارزش ۶ هزار و ۴۵۳ دلار و وزن ۸۶۷ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۹۷ درصد، از نظر ارزش ۸۱ درصد و وزن ۲۰۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد».

رحیمی‌ زاده افزود: «همچنین از ابتدای امسال تعداد ۲۶ فقره اظهار نامه وارداتی به ارزش ۱۰ هزار و ۱۱۸ دلار و وزن ۱۳۳ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۱۳۶ درصد، از نظر ارزش ۲۵۰ درصد و وزن ۱۷۵ درصد افزایش داشته است».

او بیان کرد: «کالا های وارد شده شامل دوربین دو چشمی، البسه و تلفن همراه بوده و کشور های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی نیز آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک است».

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به انجام خدمات مسافری در گمرکات استان گفت: «از ابتدای امسال به پنج هزار و ۴۳۵ نفر مسافر ورودی و پنج هزار و ۴۳۶ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۱۹ درصد و مسافران خروجی ۱۰ درصد افزایش داشته، همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است».

وی درباره ترانزیت گفت: «در ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه کامیون به وزن ۸۰ هزار و ۶۱۷ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر کالا ها از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است».

رحیمی‌ زاده افزود: «این میزان ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۷ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد کاهش داشته است».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2107