سعید خطیب زاده: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول در مذاکرات وین نپذیرفته است

به گفته سعید خطیب زاده در واکنش به صحبت های رابرت مالی مبنی بر توافق برای آزادی ۴ زندانی آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. طرح این موضوعات اگر برای مصارف داخلی و رسانه باشد از آن عبور می کند و گرنه پیام و قطعی آن همواره این بود که مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده، آن را پیچیده‌ تر کرد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از کانال تلگرامی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ۴ بهمن، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص  آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین گفت: «آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌ و گو ها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ ای که اسناد برای گفت‌ و گو داریم، پیشرفت‌ های خوبی داشتیم ا‌‌لبته در برخی اسناد پرانتز ها و اختلاف‌ ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌ های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین».

وی بیان کرد: «مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌ های گذشته با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام رخ داد، تکرار شود. اصل این‌ که تضامینی باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است.

ایده‌ های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌ های ما امکان گفت‌ و گو درباره تضامین را فراهم کرده است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است».

خطیب‌ زاده درباره اظهارات رابرت مالی و تعیین پیش شرط از جمله آزادی اتباع دو تابعیتی در ایران نیز تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته و طرح این موضوعات اگر برای مسائل داخلی و رسانه‌ ای باشد از آن عبور می‌کند ولی معتقد است مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را پیچیده تر کرد».

وی گفت: «درباره وضعیت اتباع ایرانی بازداشت شده در آمریکا نگرانی خود را از ابتدا اعلام کردیم و به خاطر موضوعیت انسانی این داستان چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم و چه پیش از مذاکرات و چه همراه با این مذاکرات این موضوع در دستور کار ما بوده ولی طبیعی است که دو مسیر مختلف است».

اگر آمریکا به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است. بر خلاف اتباع ما که در آمریکا به گروگان گرفته شده‌اند به بهانه‌ های دور زدن تحریم‌ های غیر قانونی و فرا سرزمینی آمریکا، امروز در خاک آمریکا در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند بر خلاف آنهایی که در ایران زندانی هستند قوه قضاییه اتهامات آنها را اعلام کرده و جرایمی را مرتکب شدند و در دادگاه صالحه مراحل آن طی شده است.

خطیب زاده تصریح کرد: «این دو مسیری است که از هم جداست ولی اگر اراده در طرف مقابل باشد در هر دو مسیر می‌توانیم در کمترین زمان ممکن به توافق پایدار و قابل اتکا برسیم».

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث توافق موقت نیز اظهار داشت: «موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت‌ و گو است روشن و ثابت است. توافقی که دنبال آن هستیم پایدار و قابل اتکاست و هیچ چیزی را کمتر از این نمی‌پذیریم».

او خاطر نشان کرد: «آن‌ چه برای ما اصالت دارد، کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود ولی نه چیزی کمتر و نه بیشتر. لذا توافق موقت یا چیز های شبیه این، هیچگاه در دستور کار ما نبوده است. باید همه اطراف تلاش کنیم که به توافق برسیم. امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکا منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به یک توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم آمریکا این ضرورت را دریافت کرده متوجه شده باشد».

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات جاری در وین و تضمین‌ ها نیز اظهار داشت: «ما در بیش از سه نقطه متمرکز بودیم نه تنها بر رفع و لغو تحریم‌ ها و اخذ تضامین و اطمینان از تطبیق آمریکا به تعهداتش بلکه بر راستی آزمایی و انجام تعهدات هسته‌ ای مطابق با برجام گفت‌ و گو هایی داشتیم. آمریکا در یک عدم تطبیق کامل است و آمریکا هیچگونه تطبیقی با تعهداتش نداشته است. ما در وین هستیم که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه خواهد بود به تعهد قطعی این کشور به مفاد برجام به صورت راستی آزمایی شده و اخذ تضامین و کاهش به سخره گرفتن قوانین بین‌ المللی».

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 2087