ایران و آژانس باید همکاری خود را گسترش دهند. گروسی باز هم به تهران می‌آید

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در تهران، مذاکرات سازنده‌ای با گروسی انجام شده و قرار است مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در آینده نزدیک به تهران سفر کند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از سایت سازمان انرژی اتمی، با دعوت سازمان انرژی اتمی ایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه، 21 شهریور، در محل سازمان انرژی اتمی با مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در خصوص مسائل فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در حوزه هسته ای مذاکره شد، معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکرات خوب و سازنده ای انجام دادیم، گفت: «روح حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه همکاری ها در چهار چوب قوانین و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی بود».

وی افزود: «کل مسائل فی‌مابین سازمان و آژانس اساساً فنی است و مسائل سیاسی هیچ جایگاهی در این خصوص ندارد».

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تفاهم کردیم ادامه گفتگو ها در حاشیه اجلاس عمومی آژانس انجام شود و همچنین در آینده مجدداً در تهران مسائل مربوط به دوربین های نظارتی آژانس و کارت های حافظه آنها را طبق روال کاری، تیمی فنی مورد بررسی قرار دهند و بر اساس مقررات پادمانی، کارت های حافظه قدیمی که در ایران نگهداری و پلمپ می شوند، پلمپ کنند و کارت های جدید حافظه را روی دوربین ها نصب کنند».

وی تصریح کرد: «آنچه حائز اهمیت می‌باشد اعتماد سازی و اعتماد متقابل میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و اینکه آژانس بتواند در پیشبرد و شتاب بخشیدن به برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نقش موثرتری ایفا نماید».

رافائل گروسی نیز در بخشی از این کنفرانس خبری، این دیدار را که اولین دیدار در دولت جدید ایران است، حائز اهمیت دانست و گفت: «ایران و آژانس باید با هم کار کنند و همکاری هایشان را گسترش دهند».

وی ضمن قدردانی از گفتگو های مثبت و عمیقی که با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشت، گفت: «همانطور که محور های مهم این مذاکرات بیان شد، توافق کردیم در مورد مسائل مختلف با یکدیگر مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم».

گروسی گفت: «همانطور که می‌دانید به زودی کنفرانس عمومی را در وین پیش رو داریم که در نوع خود یکی از مهمترین رویداد های هسته ای جهان است. خوشحالم که شنیدم سرپرستی هیئت ایرانی را آقای مهندس اسلامی بر عهده دارد و ما توافق کردیم ادامه مذاکرات را در دفترم در وین انجام دهیم. پس از آن برای گفتگو های سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران بر می گردیم».

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «خوشحالم که گفتگو های ما نتایج سازنده ای برای ادامه همکاری ها و عملیات تجهیزات فنی آژانس که برای این نهاد و جهان مهم است، داشته است. در این چهار چوب می توانیم همچنان به ایران کمک کنیم تا توافقات بعدی را داشته باشیم».

وی در پایان ضمن تشکر از تیم سازمان انرژی اتمی، این مذاکرات سازنده را برای همکاری های صلح آمیز هسته ای بعدی موثر دانست.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1512