سفر قریب الوقوع دبیر کل آژانس انرژی اتمی به ایران

خبرنگار وال‌ استریت‌ ژورنال از سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روز های آتی به ایران خبر داد.
به گزارش وستی پرس، 

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، روز شنبه، 20 شهریور، در صفحه شخصی خود در توییتر، در پیامی توییتری نوشت: «از برخی منابع شنیده‌ام که در پی احتمال سفر قریب‌ الوقوع گروسی به ایران و پیش از جلسه شورای حکام، مذاکرات از سر گرفته خواهند شد».

آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز در خصوص این سفر بیانیه رسمی منتشر نکرده است. نورمن در ادامه پیام خود مدعی شد: «به نظر می‌رسد که ایران اکنون یک دعوت‌ نامه [برای گروسی] فرستاده است. اما احتمالاً شرط و شروطی [به دعوت‌ نامه] پیوست شده است. گفتگو های جدی در جریان است».

این در حالی است که نورمن پیش از این ادعا کرده بود که ایران درخواست مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرده است.

گفتنی است ایران و آژانس انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌ های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌ های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد.

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌ المللی اجازه دسترسی گسترده‌ تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ ها علیه ایران، بازرسی‌ های آژانس انرژی اتمی در ایران را معلق کند.

کشور های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌ های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا ها را رد کرده است.

 

لینک ورود به کانال تلگراملینک ورود به صفحه اینستاگرام

 

شناسه: 1497