گفتگوی تلفنی وزیر خارجه روسیه با همتایان تاجیک و قرقیز

وزیر امورخارجه روسیه طی تماس با وزرای خارجه تاجیکستان و قرقیزستان وضعیت پیرامون روابط دو کشور و برقراری آتش بس در مناطق مرزی دو کشور را بررسی کرد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه، سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، امروز، 11 اردیبهشت، طی تماس تلفنی با روسلان کازاکبایف، وزیر خارجه قرقیزستان و سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان، وضعیت پیرامون روابط دو کشور مذکور پس از آغاز درگیری های مسلحانه در مرز آنها بررسی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «روسیه از توافق طرفین برای حل و فصل مناقشه، صرفا از طریق ابزار های سیاسی و دیپلماتیک، استقبال می کند. ابراز امیدواری شده است که قرقیزستان و تاجیکستان بدون تردید تعهدات خود را در راستای عادی سازی کامل وضعیت و احیای فضای اعتماد و حسن همجواری بین دو ملت برادر، اجرا خواهند کرد».

روسیه آمادگی دارد، بر مبنای شراکت راهبردی با قرقیزستان و تاجیکستان، مساعد های لازم را برای روند عادی سازی روابط بین دو کشور انجام دهد.

پیشتر مقامات امنیتی تاجیکستان و قرقیزستان اعلام کرده بودند که پس از مذاکرات انجام شده، دو کشور در خصوص توقف کامل درگیری های نظامی مرزی به توافق رسیدند.

روز پنج شنبه، 9 اردیبهشت، درگیری اهالی مناطق مرزی منجر به آغاز درگیری و تیر اندازی نظامیان دو کشور در منطقه باتکن قرقیزستان شد. بر اساس اخبار رسیده طی در نتیجه درگیری ها از هر دو طرف بیش از 50 نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 728