در گفتگو با "وستی پرس" مطرح شد:

ایران بیش از هر کشور دیگری علاقمند به برقراری امنیت در افغانستان است

همکاری روسیه و ایران در افغانستان کافی نیست
دانشمند روس با اشاره به تهدیداتی که از جانب نا امنی در افغانستان متوجه ایران می شود گفت که ایران بیش از هر کشور دیگری علاقمند به برقراری امنیت در افغانستان است و تهران فعالیت سازنده ای در روند صلح این کشور داشته است.
به گزارش وستی پرس، 

آلکساندر کنیازیف، دانشمند شرق شناس روسیه و یکی از کارشناسان مطرح مسائل آسیای مرکزی و افغانستان، در جواب به سئوال "وستی پرس" در خصوص نقش ایران در افغانستان گفت: «از زمان خروج اول طالبان از صحنه حکومت افغانستان، یعنی بعد از سال 2001 و تشکیل دولت موقت کرزای، تا به امروز ایران فعالیت بسیار سازنده ای در افغانستان داشت».

کنیازیف با تشریح فعالیت های ایران در افغانستان افزود: «آن سطح از سواد علمی که در بین هزاره ها و شیعیان افغانستان امروزه وجود دارد، در هیچ برهه زمانی و در طول تاریخ افغانستان، هرگز وجود نداشت. در وهله اول این دستاورد نتیجه تلاش های ایران است».

وی همچنین تاکید کرد: «در بین دیگر اقوام افغانستان نیز ایران فعالیت های سازنده زیادی دارد. من هیچ نقش غیر سازنده ای از ایران در افغانستان نمی بینم».

به گفته این دانشمند روس، با وجود اردوگاه های سازمان های تروریستی، مثل سازمان تروریستی "منافقین" در خاک افغانسان، ایران بیشترین تهدید را از جانب نا امنی در افغانستان متحمل می شود.

کنیازیف افزود: «در بین تمامی بازیگران خارجی در افغانستان، ایران بیش تر از هر کس دیگری به حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت این کشور و برقراری امنیت علاقمند است».

وی افزود: «سطح همکاری ایران با روسیه در خصوص افغانستان کافی نیست و این برایم جای تعجب دارد. در سوریه ما همکاری عالی داریم. ولی متاسفانه در افغانستان چنین هماهنگی و همکاری وجود ندارد».

لینک ورود به کانال تلگرام

شناسه: 673