موتور موشکی پرتابگر فضایی روسیه با سوخت متان تا 50 بار قابلیت استفاده خواهند داشت

​​​​​​​موتور موشکی با سوخت متان که مورد استفاده در موشک حامل "آمور-اس پ گ" خواهد بود تا 50 بار قابلیت پرواز خواهد داشت.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از ریا نووستی، با استناد به مدارک "روسکاسموس" منتشر شده در سایت خریدهای دولتی روسیه، شرکت فعالیتهای فضایی این کشور بدنبال آن است که بتواند از موتورهای با سوخت متان مورد استفاده در موشک حامل "آمور-اس پ گ" (Amur-SPG) 50 بار استفاده کند.

در این اسناد ضمن اشاره به ضرورت تامین امکان استفاده حداقل 10 بار از مرحله اول پرتابگرهای مجهز به موتورهای با سوخت مایع متان، آمده است: «تدارک اقدامات لازم برای ارتقاء امکان استفاده از موتورهای مایع در قالب مرحله اول پرتابگرها تا 25 و 50 بار ضروری است».

موشک حامل دو مرحلهای "آمور-اس پ گ" که اولین پرتاب آن از پایگاه فضایی "واستوچنی" در سال 2026 برنامه ریزی شده است، مجهز به مرحله اول چندبار مصرف خواهد شد که قابلیت بازگشت خواهد داشت. مرحله اول این پرتابگر مجهز به موتور "ار د-0169" (RD-0169) خواهد شد که سوخت آن مرکب از اکسیژن و متان خواهد بود. این پرتابگر در نهایت باید جایگزین موشک های حامل "سایوز-2" که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار می گیرند، بشود.

در حال حاضر روسیه فاقد پرتابگرهای چندبار مصرف است ولی فعالیت های زیادی را در این زمینه انجام می دهد. در آمریکا شرکت SpaceX در حال حاضر  در موشک Falcon از مرحله چندبار مصرف استفاده می کند. همچنین کشورهای چین و فرانسه تحقیقات گسترده ای را در زمینه طراحی و تولید مراحل چندبارمصرف پرتابگرهای ماهواره انجام می دهند.

کانال ما را در تلگرام دنبال کنید.

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

شناسه: 64