موشک حامل "سایوز" ماهواره ایرانی "خیام" را به فضا خواهد برد

در راستای ادامه همکاری‌های ایران و روسیه در بخش فضایی موشک ماهوره‌بر "سایوز" روسیه قرار است ماهواره "خیام" ایران را به فضا برده و در مدار زمین قرار دهد.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، روابط عمومی شرکت فضایی روسیه "روس‌کاسماس" طی بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک حامل "سایوز" 18 مرداد سال جاری، ماهواره سنجش از دور زمین به نام "خیام" متعلق به ایران را از پایگاه فضایی بایکانور به مدار زمین خواهد برد.

در این بیانیه آمده است: "9 آگست سال 2022 پرتاب موشک حامل "Souz-2.1b" مجهز به بلوک شتاب دهنده "فریگات" از پایگاه فضایی بایکانور در دستور کار قرار دارد و قرار است به سفارش جمهوری اسلامی ایران دستگاه فضایی سنجش از دور زمین "خیام" را به مدار زمین منتقل کند".

 شرکت فضایی روسیه همچنین خاطر نشان کرد که ماهواره "خیام" توسط شرکت‌های زیر مجموعه و وابسته به "روس‌کاسماس" به سفارش ایران طراحی و تولید شده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که به همراه ماهواره ایرانی، موشک حامل 16 دستگاه فضایی دیگر متعلق به موسسات آموزش عالی، موسسات غیر تجاری و شرکت‌های تجاری روسیه با کاربردهای پژوهش‌های علمی و فناورانه من جمله ارتباط بین ماهواره‌ای، سنجش میزان تشعشعات الکترومغناتیسی، سنجش از دور زمین و مونیتورینگ وضعیت زیست محیطی را به فضا منتقل خواهد کرد.

شناسه: 2898