هواپیمای MS-21-300 با موفقیت تست های یخ زدگی جوی را پشت سر گذاشت

شرکت «ایرکوت» زیرمجموعه شرکت متحد هواپیماسازی، به طور موفقیت آمیز، تست های هواپیمای "ام اس-21-300" در شرایط یخزدگی طبیعی را برای دریافت گواهینامه های مربوطه، به پایان رساند.
به گزارش وستی پرس، 

به نقل از پایگاه "روس تخ"، شرکت «ایرکوت» زیرمجموعه شرکت متحد هواپیماسازی، به طور موفقیت آمیز، تست های هواپیمای "ام اس-21-300" (MS-21-300) در شرایط یخزدگی طبیعی را برای دریافت گواهینامه های مربوطه، به پایان رساند. عملکرد فنی و پروازی هواپیما، حتی با وجود یک لایه یخ به ضخامت 8 سانتی متر، مطابق محاسبات طراحی، مورد تایید قرار گرفت. این موضوع کاملا مطابق استانداردهای هواپیمایی روسیه و اروپا می‌باشد. طبق مقررات صدور گواهینامه، مشخصات محاسباتی طراحی باید در شرایط یخ زدگی با لایه به ضخامت 6/7 سانتی متر حفظ شود.

این هواپیمای مسافربری 14 پرواز آزمایشی انجام داده است که هرکدام بین 3 تا 5 ساعت به طول انجامید. این پرواز ها بر فراز سواحل دریای سفید، خلیج پیچور دریای بارنتز، مناطق جنوب جزیره نووایا زملیا و منطقه قطبی اورال انجام شده است. 16 فروردین هواپیما از فرودگاه آرخانگلسک به فرودگاه «رامنسکویه» در ژوکوفسک بازگشت.

در فصل بهار، تحت تاثیر شرایط آب و هوایی دریاهای سفید و بارنتز، ابرهای چند لایه، بارندگی مکرر و جبهه هوایی متفاوت در این منطقه، شرایط یخ زدگی برای هواپیماها بوجود می آید. خطر اصلی یخ زدگی، تغییر شکل بال و سایر سطوح هواپیما می باشد که در نتیجه منجر به اختلال جدی در عملکرد پرواز می شود.

پروازهای آزمایشی هواپیمای MS-21-300 از فرودگاه آرخانگلسک، در چند مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، بر اساس داده های هواشناسی، خدمه هواپیما به دنبال ابرهایی بودند که یخ زدگی در آنها مطابق با شرایط گواهینامه هواپیما اتفاق بیافتد. در حین پرواز در چنین ابرهایی، خدمه با استفاده از تجهیزات ویژه، تشکیل یخ در سطح هواپیما را کنترل می کردند. پس از اینکه ضخامت یخ به حد مورد نیاز میرسید، هواپیما در ارتفاع مشخصی قرار می گرفت و عملکرد آن در شرایط یخ زدگی طبیعی بررسی می شد. ضخامت لایه یخ در هر پرواز افزایش می یافت.

علاوه بر استقامت و کنترل پذیری هواپیما، عملکرد سیستم های ضد یخ هواپیمای MS-21-300 نیز آزمایش شد. مطابق مقررات فعلی، جهت افزایش ایمنی پرواز، در زمان تست ها باید توانایی هواپیما برای ادامه پرواز در شرایطی که سیستم ضد یخ عمل نمی کند، مورد تایید قرار بگیرد. همچنین، در شرایط یخ زذگی، عملکرد تعدادی از سیستم های هواپیما، به ویژه تجهیزات روشنایی خارجی، تجهیزات ارتباط رادیویی و تجهیزات فرود مورد آزمایش قرار گرفت.

در ارزیابی داده های بدست آمده در طول پرواز، نمایندگان مراکز مجاز صدور گواهینامه و سازمان هواپیمایی فدراسیون روسیه مشارکت داشته‌اند.

لینک ورود به کانال تلگرام

لینک ورود به صفحه اینستاگرام

شناسه: 530